Stellantis ska rädda Chrysler

Det tidigare starka bilmärket Chrysler har nästan blivit bortglömt men nu ska Stellantis återuppliva det anrika märket.

Chrysler är en av USA:s biljättar och räknas till ”the big three” jämte Ford och General Motors. Biltillverkaren grundades för snart 100 år sedan 1925 och är därmed en av landets äldsta tillverkare men på senare år har det gått utför. I kölvattnet av finanskrisen 2008 köpte Fiat stora delar av det krisdrabbade Chrysler för att sedan under 2014 köpa resterande andelar och bilda Fiat/Chrylser-koncernen, FCA. Strax efter att Fiat först klev in i Chrysler så togs beslutet att märket skulle lämna Europamarknaden under 2010.
Det blev den sista gången vi fick se bilar med Chrysler-logotypen i fronten men bilarna fortsatte att säljas under ytterligare några år under Lancia-flagg.

Även på hemmamarknaden har det länge sett mörkt ut för Chrysler och de enda modellerna de säljer i dagsläget är Chrysler 300, Voyager och Pacifica. Där framför allt den förstnämnda har passerat sitt bäst före-datum med drygt tio år på nacken. Men nu är det andra tag sedan den nya jättekoncernen Stellantis bildades och kanske kan Chrysler få nytt liv igen.
Det har pratats om att koncernen skulle satsa på att återlansera Peugeot i USA men enligt ett uttalande från Stellantis vd Carlos Tavares.

– Jag tycker att det är bättre att vi lägger talangen, kapitalet och teknikförmågan på de befintliga varumärkena för att förbättra det som behöver förbättras och för att öka där vi behöver öka, eftersom vi redan har en mycket stark närvaro på denna marknad, säger Carlos Tavares.

Något som pekar på att det är lättare att nysatsa på Chrysler som redan har en närvaro på marknaden än på Peugeot som inte har sålts i USA sedan 1991. Där det senare alternativet troligen skulle kräva avsevärt mycket mer pengar och resurser för att lyckas.
Exakt vad som står i Chryslers närmsta framtid är i nuläget oklart men troligen kommer vi att får veta mer under året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!