Foto: Khunkorn/Shutterstock

Stopp för utsläppsrabatter

Nu vill EU-parlamentet stoppa utsläppsrabatterna. Bilarna måste bli lika rena i verklig trafik som de är i laboratorietesterna, i alla fall senast i september 2022.

Bakgrunden är de så kallade RDE-testerna som numera är obligatoriska. RDE står för Real Driving Emissions. De innebär att biltillverkarna måste koppla på mobila avgasmätare och sedan köra tester i verklig trafik. 2016 menade biltillverkarna att de inte skulle klara av att göra kväveoxid (NOx)-reningen så effektiv att den skulle klara av lagens gränsvärden, de som uppnås i laboratorietesterna. Därför förhandlade EU och bilindustrin fram en trappstege med rabatter på avgaskraven, så kallade ”konformitetsfaktorer”. Fram till årsskiftet 2020/2021 får NOx-utsläppen i RDE-tester ha konformitetsfaktor 2,1. Det betyder att NOx-utsläppen får vara 2,1 gånger större i verklig trafik.

Lagens NOx-gräns på 80 milligram per kilometer töjs därmed till 168 milligram.

Efter årsskiftet får NOx-utsläppen vara 1,43 gånger större i RDE-tester jämfört med lagkravet, det vill säga drygt 114 milligram.

Miljörörelsen har länge kritiserat NOx-rabatten, och lokala domstolsutslag har också pekat på att den är olaglig eftersom den strider mot de gränsvärden som gäller när bilar typgodkänns.

Volvo S90 med så kallad PEMS-utrustning inkopplad för att mäta utsläpp vid verklig körning. Foto: ADAC

– Att tillåta biltillverkare att släppa ut mer avgaser är som att be polisen att gå tillbaka eftersom rånarna redan är i banken. Tusentals européers hälsa står på spel på grund av luftföroreningar. Biltillverkarna måste klara av kväveoxidutsläppen i verkligheten utan ytterligare dröjsmål, säger Alex Keynes på T&E, en tung miljölobbygrupp i Bryssel.

Tekniken finns tillgänglig. RDE-tester visar att 87 procent av bilarna med de senaste dieselmotorerna klarar gränsvärdet på 80 milligram.

EU-parlamentet satte stopp för vidare utsläppsrabatter i en votering torsdagen den 17 september. Beslutet togs att senast sista september 2022 måste bilar möta alla EU-krav på NOx-utsläpp även i RDE-tester. Man vill också att EU-kommissionen omedelbart sänker konformitetsfaktorn från 1,43 till 1,32 (knappt 106 milligram). Det som följer nu är förhandlingar mellan medlemsstaterna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!