Bilförsäljningen i Europa i augusti gick ner med 8,9 procent jämfört med motsvarande månad 2011. Sett till året från januari till augusti betyder det att marknaden krympt med 7,1 procent. Värst drabbade är länderna i södra Europa, med Grekland, Rumänien och Italien som de största förlorarna. Där tappade Grekland och Rumänien varannan bilköpare medan Italiens försäljning backade med en femtedel.
För svenska Volvos del innebär den vikande marknaden att försäljningen minskar med 14,9 procent för augusti månad mot augusti 2011. Hittills i år har Volvo gått back med 10,6 procent, ett tapp på 18 000 bilar. Volvo har sedan tidigare sänkt produktionstakten från dagens 57 bilar till 50 bilar i timmen.
– Vad vi gör nu är att anpassa bolaget till den ekonomiska situationen. Vi vänder på varje krona två gånger innan vi använder den, sa Jacoby vid ett tidigare tillfälle angående den svaga bilmarknaden.
Alla märken är dock inte drabbade negativt av situationen i Europa. Volkswagen håller täten och ökar marginellt. Jaguar Land Rover ökar med nära 50 procent, främst tack vare försäljningen av nya Evoque. Även Kia trotsar marknaden och ökar med 12,3 procent. Samtlig statistik hittas på branschorganisationen Aceas hemsida.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.