Volkswagen Golf Sportscombi Foto: Glenn Lindberg

Svenska privatbilister väljer Volkswagen

Volvo är det bilmärke som hittar flest nya ägare, men sållar vi bort företagsbilar och tittar på vad privatpersonerna väljer – då är det Volkswagen som gäller.

Under januari månad registrerades 2982 nya Volkswagen-bilar på sina ägare. Därmed fick tysken se sig slagen av svensken (ja, Volvo är svensk biltillverkare med kinesiska ägare) på fingrarna. Volvos motsvarande siffra låg på 3717 bilar.

 Men bryter vi ned siffrorna ser vi att Volkswagen är störst hos privatpersoner. 980 av de 2982 nyregistrerade Volkswagen-bilarna gick till personer utan juridisk anknytning, det vill säga bilar som registrerades som privata fordon. Det är en rejäl ökning för Volkswagen som för ett år sedan sålde 522 bilar till privatpersoner.

 Motsvarande siffra för Volvo i januari 2014 låg 745 nyregistrerade bilar till privatpersoner, ett tapp från 893 bilar ett år tidigare.

 Volkswagens andel privatköpare låg i januari på 32,9 procent medan Volvos låg på 20 procent. Volvo är alltså större på bilar som går till företag och föreningar. 2972 jämfört med Volkswagens 2002.

Volkswagens skjuts uppåt kan delvis förklaras av nya Golf Sportscombi som har börjat synas i statistiken. Golf var dock inte Volkswagens populäraste bilmodell i januari, det var Passat. Dessa båda var totalt sett fjärde och femte populäraste bilmodellerna i Sverige.

 – Vi har all anledning att tro att den positiva trenden kommer att hålla i sig eftersom vi har en mycket stark efterfrågan inte minst på Passat och Passat Alltrack, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Enligt ny statistik från analysföretaget Vroom var Volkswagen populärast bland privatpersoner även sett över hela föregående år.

 – I vår analys skalar vi bort registreringar gjorda på bilhandlare och tittar på hur siffrorna ser ut en månad efter registreringstillfället. Den statistiken visar att Volkswagen toppar hos privatkunderna under 2013 med en marknadsandel på 13,3 procent, säger Magnus Nylander, som är vd på Vroom.

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att vara det största bilmärket när svensken själv får välja, säger Volkswagen-chefen Sten Forsberg.

Bakom Volkswagen och Volvo på marknaden som riktar sig mot privatpersoner hittar vi Toyota med 559 nyregistrerade bilar under januari månad, därefter Kia med 529 bilar. Sedan är det ett större glapp ned till Renault, Ford och Skoda med 299, 286 respektive 283 bilar vardera.

 Tittar vi på den klassiska premiumdusten mellan Audi, BMW och Mercedes är det Audi som ligger bäst till hos privatkunderna. Med 209 bilar slog de Mercedes 201 bilar och BMW:s 133 bilar. Lexus, som är konkurrent främst till just dessa tre tyskar, hade bara 13 nyregistreringar till privatpersoner i januari.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!