Foto: Shutterstock

Sveriges mest sålda bilmärken – och privatköparnas favoriter

Det är dags för ännu några listor över fjolårets svenska bilförsäljning. Nu tittar vi på hur respektive bilmärke har sålt, och vi bryter ned siffrorna för att se vad privatköparna väljer för märken.

Vi har redan kikat på vilka bilmodeller som sålde bäst (flest registreringar) i Sverige under 2019 och även gjort en djupdykning i hur motsvarande lista ser ut när privatköparna väljer bil.

Nu tar vi oss an tre nya listor efter att ha spjälkat Bil Swedens registreringsstatistik för fjolåret. Vi tittar nämligen på hur samtliga bilmärken försäljningsmässigt har gjort ifrån sig på den svenska marknaden under 2019. Dels totalt sett, det vill säga antalet registreringar på både fysiska (privatpersoner) och juridiska (företag och organisationer) personer, och dels på enbart fysiska personer, alltså antalet bilar som har köpts av privatpersoner eller enskilda näringsidkare (med andra ord inga företagsbilar). Sist men inte minst har vi sorterat en lista efter hur stor andel privatköpare respektive bilmärke hade under förra året.

Att Volvo är etta sett till totala antalet registreringar är ingen överraskning, likaså är Volkswagens andraplats inte heller ögonbrynshöjande. Kia har etablerat sig på en fin tredjeplats och har fortfarande Toyota strax bakom sig, knappt två tusen bilar före den tyska ”premiumtrion” med BMW i spetsen.

Bland flera intressanta iakttagelser finner vi att bland de etablerade europeiska märkena ligger Alfa Romeo risigt på det. Endast 648 registrerade bilar från det italienska märket bokfördes i fjol. Båda Land Rover och Jaguar, som ingår i samma koncern, nådde över tusenstrecket. Även Jeep, som dock inte är europeiskt, nådde över den gränsen.

DS och Smart för en väldigt tynande tillvaro på den svenska bilmarknaden. 167 respektive 13 registrerade bilar uppnådde dessa märken under fjolåret. Smart ökade förvisso sin försäljning jämfört med 2018, procentuellt var ökningen stor med sett till enheter väldigt blygsam. 9 bilar blev 13.

Notera att vi har rensat bort ”nollorna” ur våra tre listor nedan, det vill säga bilmärken som sålde noll bilar under 2019. Ett exempel på ett sådant märke är Ssangyong som hade 384 registreringar 2018. Frågan är hur märket blev så impopulärt under 2019 att de tappade hela sin försäljning…

Totala antal registreringar 2019

# Bilmärke Totala registreringar (st)
1 Volvo 65 282
2 Volkswagen 48 945
3 Kia 25 453
4 Toyota 22 892
5 BMW 20 901
6 Audi 19 922
7 Mercedes 19 553
8 Skoda 18 062
9 Renault 11 945
10 Peugeot 9 891
11 Nissan 9 365
12 Seat 9 194
13 Ford 9 181
14 Hyundai 6 404
15 Mazda 6 232
16 Tesla 6 199
17 Mitsubishi 6 159
18 Fiat 6 038
19 Subaru 5 327
20 Dacia 4 448
21 Mini 3 766
22 Citroën 3 123
23 Opel 2 965
24 Honda 2 855
25 Suzuki 2 566
26 Porsche 2 275
27 Lexus 2 203
28 Jaguar 1 160
29 Land Rover 1 067
30 Jeep 1 051
31 Alfa Romeo 648
32 Chevrolet 189
33 DS 167
34 Lamborghini 39
35 Cadillac 28
36 Smart 13
37 Dodge 2

Tittar vi i stället på vad privatköparna väljer för märken när de står i bilhallarna inför ett nybilsköp står det klart att Volvo inte längre är förstahandsvalet. Volvo kommer nämligen hos privatköparna först på tredje plats. Främst är det Volkswagen som privatköparna väljer, och i andra hand Kia. Toyota ligger också bra på det hos privatköparna med en fin fjärdeplats samt med en bra bit ned till femman Skoda.

I botten av privatköpslistan hittar vi så klart bilmärkena som ligger långt ned även i ovan lista, exempelvis Jeep, Alfa Romeo, DS och Smart.

Antal registreringar på privatpersoner 2019

# Bilmärke Privatköp (st)
1 Volkswagen 18 214
2 Kia 13 655
3 Volvo 12 912
4 Toyota 10 545
5 Skoda 6 938
6 Audi 6 660
7 Renault 5 416
8 Seat 4 795
9 Peugeot 4 704
10 Nissan 4 238
11 BMW 4 231
12 Mercedes 4 082
13 Mazda 3 738
14 Hyundai 3 435
15 Fiat 3 111
16 Ford 2 956
17 Subaru 2 294
18 Tesla 1 968
19 Dacia 1 914
20 Mitsubishi 1 473
21 Suzuki 1 356
22 Honda 1 308
23 Citroën 1 220
24 Mini 1 184
25 Porsche 1 061
26 Jaguar 748
27 Opel 745
28 Lexus 566
29 Land Rover 504
30 Jeep 185
31 Alfa Romeo 105
32 Chevrolet 87
33 DS 65
34 Lamborghini 15
35 Cadillac 7
36 Smart 6
37 Dodge 1

Till sist tar vi en titt på hur stor andel privatköpare respektive märke har. I topp ligger Jaguar, som å andra sidan inte säljer så värst många bilar i vårt avlånga land. I botten placerar sig Alfa Romeo som inte kan förlita sig på privatköp i Sverige, endast 16,2 procent av alla Alfa Romeo som registreradedes under 2019 gick till privatpersoner, det vill säga 105 bilar.

Av de fyra största volymmärkena, sett till antal registreringar på privatpersoner, är det Kia som drar det längsta strået med en privatköpsandel på 53,6 procent vilket ger märket en tredjeplats i listan nedan. Därefter kommer Toyota med 46,1 procent, det vill säga en bra bit före privatköparnas favoritmärke Volkswagen som har en privatköpsandel på 37,2 procent.

Andelsmässigt ligger Volvo risigt på det hos privatköparna med en tredjeplats från botten sett. Endast 19,8 procent av alla registrerade Volvo-bilar i fjol gick till privatpersoner, resterande 80,2 procent registrerades på företag på ett eller annat vis. Volvo är helt enkelt en tjänstebilsfavorit i Sverige.

Andel privatköp 2019

# Bilmärke Privatandel (%)
1 Jaguar 64,5
2 Mazda 60,0
3 Kia 53,6
4 Hyundai 53,6
5 Suzuki 52,8
6 Seat 52,2
7 Fiat 51,5
8 Dodge 50,0
9 Peugeot 47,6
10 Land Rover 47,2
11 Porsche 46,6
12 Smart 46,2
13 Toyota 46,1
14 Chevrolet 46,0
15 Honda 45,8
16 Renault 45,3
17 Nissan 45,3
18 Subaru 43,1
19 Dacia 43,0
20 Citroën 39,1
21 DS 38,9
22 Lamborghini 38,5
23 Skoda 38,4
24 Volkswagen 37,2
25 Audi 33,4
26 Ford 32,2
27 Tesla 31,7
28 Mini 31,4
29 Lexus 25,7
30 Opel 25,1
31 Cadillac 25,0
32 Mitsubishi 23,9
33 Mercedes 20,9
34 BMW 20,2
35 Volvo 19,8
36 Jeep 17,6
37 Alfa Romeo 16,2

I en tidigare version av artikeln uppgav vi felaktigt, på grund av ett räknefel, att Tesla hade lägst andel privköpare. Det stämmer dock inte, Tesla placerar sig på plats 27 i listan ovan med en privatköpsandel om 31,7 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!