Takata manipulerade test av krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata bara växer. Nu har det kommit fram att företaget manipulerat testresultat för att ge sken av att deras produkter är bättre än vad de i själva verket är.

Den stora Takata-skandalen – som, beroende på hur man ser på det, får Volkswagens utsläppsskandal att se liten ut – rullar på. Uppemot flera hundratals miljoner krockkuddar kan komma att återkallas de närmaste åren och merparten av de stora biltillverkarna i världen är drabbade. Minst 14 personer har dött och över 100 har skadats på grund av deras livsfarliga krockkuddar som skjuter ut metallsplitter i samband med utlösningen.

Men det tar inte slut med krockkuddar som fungerar som klusterbomber, nu visar det sig att de dessutom har manipulerat testresultat för att deras krockkuddar ska ge sken av att vara bättre än vad de egentligen är.

En pågående granskning av Takata och deras största kund Honda visar att Takata rutinmässigt har manipulerat testresultaten som sedan överlämnats till Honda. Krockkuddetillverkarens ingenjörer har helt sonika plockat bort utvalda testresultat i en serie för att minska variationen i kuddarnas uppblåsningsprestanda. Rent fusk med andra ord.

– Vi har funnit exempel på vad jag skulle kalla selektiv redigering, där de har utelämnat resultat, inte för att de var dåliga, men för att det fanns resultat som var bättre, säger Brian O’Neill som på uppdrag av Takata och Honda har fått uppgiften att granska ärendet.

– Vi fann bevis på att rapporten som Honda fick var en kortare version än originalversionen, en snyggare nedkortad version.

De nya uppgifterna om manipulation sägs avsevärt försvåra Takatas försök att rädda sin framtid genom att hitta nya ägare till bolaget.

Honda har meddelat att inga nya modeller från dem kommer att utrustas med krockkuddar från Takata. Vi har tidigare skrivit om att Honda vänt sig till svenska Autoliv för att reda upp röran. Ett avtal mellan dem har slutits.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!