Foto: Peugeot

Tavares beslut: Peugeot kommer inte tillbaka till USA

Det händer mycket hos nya biljätten Stellantis. Vd Carlos Tavares försöker rensa bland sina 14 bilmärken och tillsätta nya chefer. Framåt hösten ska en ny strategi för de kommande tio åren presenteras men det står redan klart: det blir ingen comeback för Peugeot i USA.

Larry Dominique var den senaste i raden av Peugeot-chefer som förberedde en comeback för bilmärket i USA. PSA-gruppen hade tagit hjälp av flera medarbetare hos Opel för att trimma Peugeot modellprogram för USA.

Senast Peugeot sålde bilar i USA var i början av 1990-talet. Den här gången gick det så långt att det syntes några 508 på testvägar i USA. Tavares idé var att komma till USA med Peugeot-bilar under lanseringen av en tjänst för korttidshyra, Free2Move.

Men efter samgåendet med Fiat Chrysler Automobiles (FCA) har Carlos Tavares tänkt om. I stället för att lansera Peugeot i Nordamerika ska Stellantis få ordning på de amerikanska delarna i koncernen, som Jeep, Dodge, Ram och Chrysler. 

Hoppas på Alfa

Larry Dominique utsågs i veckan till chef i Nordamerika för Alfa Romeo och det blir hans uppgift att få fart på den försäljningen. Alfa Romeo har blixtrat till då och då med vissa år av hygglig försäljning men i dag säljer varken Giulia eller Stelvio speciellt bra i USA. Två nya bilmodeller ska lanseras inom kort och de ska hjälpa Dominique till bättre siffror.

Peugeots vara eller inte vara i USA tillhör ändå Tavares enklare problem att lösa. Då är det svårare att lösa den omedelbara koldioxidkrisen där koncernens bilar snabbt måste anpassas till EU:s stränga regler.

Tavares behöver också ta beslut om bilfabriken i Ellesmere Port i Storbritannien samt försöka lugna fackförbundet i de olika länderna som nu alla är oroliga för att Stellantis ska börja lägga ner fabriker och säga upp personal.

Stellantis behöver också få ordning på sina affärer i Kina där inget av gruppens varumärken har någon vidare framgång.

För att få ordning på ekonomin inom Stellantis behöver också Tavares hitta betydande synergieffekter och öka lönsamheten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!