Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren

Tesla Model 3 vinnare av premium-modellerna i mellanklassen

Den mest sålda premiumbilen i Europa under årets sex första månader av alla mellanklassare var Tesla Model 3, som knep förstaplatsen strax före BMW som utmanade in i det längsta med sin 3-serie.

Tesla Model 3 spände musklerna tidigare i år när färsk statistik visade att modellen sålde mer i Europa under 2021:s första halvår än Volkswagens utmanare ID.3 och ID.4 gjort tillsammans. När fler siffror nu offentliggjorts visar det sig att det amerikanska märket smällt ytterligare en tysk uppstickare på fingrarna.

Model 3 tog nämligen hem priset som mest sålda premiumbil i mellanklassegmentet i Europa under årets sex första månader. Guldmedaljen kammades dock hem med liten marginal då BMW 3-serie flåsade elbilen i nacken. Model 3 drog längsta strået efter en stadigt ökande försäljning i juni där den var Europas näst mest sålda bil efter Volskwagen Golf. Slutsiffrorna stannade på 66 010 levererade Model 3 och 65 752 sålda BMW 3-serie.

Under hela halvåret var Model 3 den 25:e bäst säljande bilen på kontinenten, vilket var en fördubbling av fjolårets siffror. Allra mest gick modellen hem i Norge där den var landet etta under perioden med över 6 000 sålda bilar. Viss varningsflagg höjs dock för att Model 3 riskerar att bli kannibaliserad av kommande Model Y när den släpps senare i år och BMW i4 tros också kunna utmana om marknadsandelar när den ser dagens ljus.

Foto: JATO Dynamics

Intresset för dyrare bilar i mellanklassen steg med nästan 28 procent jämfört med i fjol där nykomlingen Polestar 2 tog klivet in på topp 10-listan direkt. En märkbar trend var att efterfrågan efter diesel- och bensinbilar sjönk kraftigt, vilket syns tydligt på att modeller som Mercedes C-klass och Audi A4 tappade ordentligt med fart. 

Tyskland är den största marknaden för denna typ av modeller – vilket gör Teslas bedrift att sluta halvåret som toppsäljare i segmentet än mer imponerande – följt av Storbritannien. Därefter följer Frankrike innan vi hittar Sverige på en fjärdeplats, något som påvisar den fortsatta populariteten av Volvo på sin hemmamarknad. Volvo V60 var för övrigt den femte mest sålda bilen med drygt 23 000 levererade fordon.

Segmentet tros dock inte fortsätta att öka i framtiden utan spås i stället att stagnera, främst på grund av ”hotet” från suvarna som tros äta upp fler marknadsandelar framöver.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!