Toyota än en gång världens högst värderade bilmärke

Interbrands har publicerat 2014 års lista över världens 100 mest värdefulla varumärken. Bland biltillverkarna är det än en gång Toyota som toppar efter att ha klättrat två placeringar mot i fjol.

I oktober varje år presenterar internationella varumärkesbyrån Interbrands den populära listan över världens högst värderade varumärken, Best Global Brands som den heter (ska ej förväxlas med andra motsvarigheter, exempelvis Millward Browns Brandz Top 100).

På årets lista ser vi att Apple återigen ligger i topp efter att ha utökat sitt varumärkesvärde med 21 procent jämfört med för ett år sedan. Hissnande 858,1 miljarder kronor värderas Apple till. Tvåa på listan ligger Apples antagonist Google som efter en ökning med 15 procent värderas till 775,6 miljarder kronor. Trea på listan ligger dryckesföretaget Coca-Cola med ett värde på 588,8 miljarder kronor.

Två svenska företag ligger högt i Interbrands topp 100-lista över mest värdefulla varumärkena. H&M ligger på plats 21 och värderas till 152,2 miljarder kronor medan Ikea ligger på plats 26 till en värde av 114,7 miljarder kronor.

Men med tanke på att vi är en motorsajt lägger vi fokus på biltillverkarna. Tretton bilmärken kvalificerar sig för en plats på topp 100-listan.

Högst upp hittar vi återigen Toyota som har klättrat från förra årets tiondeplacering till åttonde plats i år. Varumärket Toyota har sedan förra året ökat i värde med 20 procent till 306 miljarder kronor.

Det är mer än en fördubbling för Toyota sedan år 2000. Intressant då var att Coca-Cola toppade listan och att Ford var högst värderade bilmärket med en sjundeplats på listan. På den tiden var Apple 36:a på listan och Google fanns inte ens med bland topp 100.

Vidare på listan hittar vi Mercedes-Benz på placering nummer tio och BMW på platsen därefter. De båda har klättrat en placering jämfört med 2013. Även Honda ligger inom de 20 främst placerade varumärkena då de ligger på just tjugondeplatsen, precis som förra året.

Noterbart på listan är att alla bilmärken har ökat sedan föregående år. Inget har backat. Av Interbrands lyfts Volkswagen, Audi och Nissan fram som årets ”listklättrare” bland biltillverkarna. Nytt bilmärke på listan är Land Rover på plats 91 som värderas till 32,3 miljarder kronor.

Utdrag ur listan ser du nedan. Topp 20 inom alla varumärkeskategorier samt alla övriga bilmärken som värderingsmässigt lyckades kvala in på årets topp 100-lista.

Världens mest värdefulla varumärken 2014

Topp 20 plus övriga bilmärken på topp 100-listan.

# Varumärke Värde i miljarder kronor Förändring i % mot 2013
1 Apple 858,1 +21
2 Google 775,6 +15
3 Coca-Cola 588,8 +3
4 IBM 521,5 -8
5 Microsoft 441,5 +3
6 General Electric 328,3 -3
7 Samsung 328,2 +15
8 Toyota 306,0 +20
9 McDonald's 305,0 +1
10 Mercedes-Benz 247,9 +8
11 BMW 247,0 +7
12 Intel 246,6 -8
13 Disney 232,6 +14
14 Cisco 223,3 +6
15 Amazon 212,8 +25
16 Oracle 187,6 +8
17 HP 171,5 -8
18 Gillette 164,9 -9
19 Louis Vuitton 162,8 -9
20 Honda 156,5 +17
...
31 Volkswagen 99,0 +23
39 Ford 78,5 +18
40 Hyundai 75,1 +16
45 Audi 71,0 +27
56 Nissan 55,0 +23
60 Porsche 51,8 +11
74 Kia 39,0 +15
82 Chevrolet 36,4 +10
91 Land Rover 32,3 Ny på listan

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!