Det kan tyckas märkligt att ett grått äpple och engelskans ord för äpple kan värderas till 98 miljarder dollar, motsvarande 627 miljarder kronor. Men det är precis vad den internationella varumärkesbyrån Interbrands har gjort. I rapporten Best Global Brands 2013 hamnar Apple i topp då varumärkets uppskattas vara värt en så hiskelig summa. På andra plats kommer Google med ett uppskattat värde av 595 miljoner kronor.
Mest intressant för oss är att rapporten även omfattar de flesta stora bilmärken och bland dessa placerar sig Toyota först, på en total tiondeplats och ett värde på 224 miljoner kronor. Enligt Interbrands har Toyota nästan fördubblat sitt varumärkesvärde sedan år 2000 och det är främst satsningen på hybridfordon och kundvård som ger det höga värdet.
Strax bakom Toyota placerar sig BMW och Mercedes medan det tredje tyska premiummärket Audi inte placerar sig bättre än på 51:a plats. Nedan följer topp 20 och alla bilmärken som finns med på Interbrands topp 100.
När Forbes sammanställde en liknande rapport tidigare i år var det ombytta roller. BMW klassades då som världens starkaste bilmärke medan Toyota kom först på 14 plats totalt.
Topp 20. Best Global Brands 2013:
1. Apple
2. Google
3. Coca-Cola
4. IBM
5. Microsoft
6. GE
7. McDonalds
8. Samsung
9. Intel
10. Toyota
11. Mercedes-Benz
12. BMW
13. Cisco
14. Disney
15. HP
16. Gillette
17. Louis Vuitton
18. Oracle
19. Amazon
20. Honda
…
34. Volkswagen
42. Ford
43. Hyundai
51. Audi
64. Porsche
65. Nissan
83. Kia
89. Chevrolet
98. Ferrari
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.