Toyota är det mest värdefulla bilmärket

Toyotas varumärke värderas till 224 miljarder kronor och det är mer än något annat bilmärke i världen. Trots det är Toyota långt ifrån den riktiga toppen.

Det kan tyckas märkligt att ett grått äpple och engelskans ord för äpple kan värderas till 98 miljarder dollar, motsvarande 627 miljarder kronor. Men det är precis vad den internationella varumärkesbyrån Interbrands har gjort. I rapporten Best Global Brands 2013 hamnar Apple i topp då varumärkets uppskattas vara värt en så hiskelig summa. På andra plats kommer Google med ett uppskattat värde av 595 miljoner kronor.

 Mest intressant för oss är att rapporten även omfattar de flesta stora bilmärken och bland dessa placerar sig Toyota först, på en total tiondeplats och ett värde på 224 miljoner kronor. Enligt Interbrands har Toyota nästan fördubblat sitt varumärkesvärde sedan år 2000 och det är främst satsningen på hybridfordon och kundvård som ger det höga värdet.

 Strax bakom Toyota placerar sig BMW och Mercedes medan det tredje tyska premiummärket Audi inte placerar sig bättre än på 51:a plats. Nedan följer topp 20 och alla bilmärken som finns med på Interbrands topp 100.

När Forbes sammanställde en liknande rapport tidigare i år var det ombytta roller. BMW klassades då som världens starkaste bilmärke medan Toyota kom först på 14 plats totalt.

 Topp 20. Best Global Brands 2013:

 1. Apple

 2. Google

 3. Coca-Cola

 4. IBM

 5. Microsoft

 6. GE

 7. McDonalds

 8. Samsung

 9. Intel

 10. Toyota

11. Mercedes-Benz

12. BMW

13. Cisco

 14. Disney

 15. HP

 16. Gillette

 17. Louis Vuitton

 18. Oracle

 19. Amazon

 20. Honda

34. Volkswagen

42. Ford

43. Hyundai

51. Audi

64. Porsche

65. Nissan

83. Kia

89. Chevrolet

98. Ferrari

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!