Akio Toyoda. Foto: Toyota

Toyota-chefen till attack mot Tesla

Toyotas chef Akio Toyoda attackerar Elon Musk och Tesla med köksterminologi.

Toyota förlorade tidigare i år sin ställning som världens högst värderade bilföretag till Tesla och Elon Musk. Då klev Tesla upp till ett värde över 190 miljarder dollar, drygt 1 700 miljarder kronor. Sedan dess har värdet på Tesla seglat upp till sanslösa nivåer och är nu värderat till omkring 407 miljarder dollar, cirka 3 515 miljarder kronor. Mer än Toyota och Japans övriga sex stora biltillverkare tillsammans.

Elon Musk har tidigare sagt att han tror att Teslas tillverkningsprocess och företagsstruktur kommer att vara framtiden inom industrin. Något som fått Akio Toyoda att reagera.
– Tesla säger att deras recept kommer att vara standarden i framtiden, men vad Toyota har är ett riktigt kök och en riktig kock, säger Toyotas chef Akio Toyoda i ett uttalande.

Medan skillnaden i värde på företagen är stort, Toyota är i dag värderat till omkring 187 miljarder dollar, så är skillnaden i antalet tillverkade bilar astronomisk. Förra året levererade Tesla 367 500 bilar medan Toyota uppnådde hela 10,74 miljoner bilar. Toyota är därmed den näst största biltillverkaren efter Volkswagen sett till tillverkningsvolym.

Toyota har de senaste åren hamnat på efterkälken när det kommer till helt eldrivna bilar då de länge hållit fast vid att tillverka konventionella hybrider, som de var en av de första tillverkarna på marknaden med under det sena 1990-talet. En strategi för att vänta på att kostnaden för batteriteknik blivit lägre. Toyota siktar i nuläget på att sälja 500 000 eldrivna bilar per år från 2025. Medan Tesla vid samma tidpunkt enligt Elon Musk ska sälja ”några miljoner bilar om året”. Volkswagen siktar på att sälja en miljon elbilar om året från slutet av 2023.
– De tillverkar egentligen ingenting verkligt, människor köper bara receptet. Vi har köket och kocken och vi lagar riktig mat, säger Akio Toyoda. 

Samtidigt som Akio Toyoda är hård i sina uttalanden om Tesla säger han även att det finns flera områden där de kan lära sig från sin konkurrent. Som bland annat Teslas förmåga att generera vinst från helt eldrivna bilar, mjukvaruuppdateringar och förnybar energi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr