Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Toyota högst värderade bilmärke i världen

Än en gång presenteras en lista över världens 100 högst värderade varumärken. En kvartett teknikbolag dominerar, men med på listan finns även 15 bilmärken där Toyota rankas högst.

Att beräkna ett varumärkes värde är inte helt lätt, ändå görs det ganska flitigt av olika varumärkesbyråer och publikationer. För att få fram ett värde för ett varumärke sammanställs en rad olika faktorer, exempelvis företagets börsvärde, försäljning, marknadsandel, medvetenhet om företagets varumärke(n), popularitet och annat.

Högst värderade varumärke brukar vanligtvis någon av de tre stora tech-giganterna vara, det vill säga Amazon, Apple eller Google. En annan tech-gigant, Microsoft, brukar också vara med och nafsa på pallplatserna.

På 2021 års Best Global Brands från Interbrand, som listar årets 100 mest värdefulla varumärken, är det ovan fyra varumärken som står i en klass som inga andra varumärken mäktar med. Apple ligger etta med en varumärkesvärdering som uppgår till enorma 3,5 biljoner kronor (3 500 miljarder kronor), en ökning med 26 procent sedan i fjol. Tvåa är Amazon med en värdering på drygt 2,1 biljoner kronor, trea Microsoft med 1,8 biljoner kronor och Google fyra med knappt 1,7 biljoner kronor.

Det finns även bilmärken med på listan, 15 stycken för att vara mer exakt. Högst värderat av samtliga bilmärken anses Toyota vara. Det är inte första gången Toyota toppar listan över bilmärken, men ibland har de fått se sig nedtryckta av både BMW och Mercedes.
Men i år är det alltså, precis som i fjol, japanska Toyota som är främst med ett varumärkesvärde beräknat till 466 miljarder kronor, bara snäppet mer än Mercedes, som även förra året var hack i häl på japanerna, vars värde anges till 438 miljarder kronor.

Toyota och Mercedes är enda bilmärken som tar sig in på topp 10-listan, men strax utanför hittar vi BMW på tolfte plats och Tesla på fjortonde plats. Dessa båda varumärken är beräknade till 358 respektive 312 miljarder kronor.
Tesla är för övrigt topp 100-listans absoluta raket med en värdestegring, från i fjol, på enorma 184 procent. Inget annat varumärke är i närheten av Teslas utveckling på listan. I fjol låg Tesla på plats 40.

Enda bilmärke i listan som har tappat lite av sin glans (sitt värde) är Honda som i år har backat med två procent. Övriga bilmärken har ökat en aning, förutom Land Rover som stått stilla.

Intressant är att Audi som varumärke fortfarande värderas högre än det betydligt större varumärket Volkswagen, som Audi är en del av. Audi värderas till 116,0 miljarder kronor och Volkswagen till 115,6 miljarder kronor. Vi har dock valt avrundning i listorna ovan och nedan vilket gör att Audi och Volkswagen står på samma värdering, 116 miljarder kronor.

För hela topp 100-listan hänvisar vi dig till bilden nedan (klicka på den för större format). Där ser vi bland annat att tre svenska varumärken finns med – Ikea på plats 27, H&M på plats 43 och Spotify på plats 66.

Foto: Interbrand

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!