Toyota och Mazda gör som Honda – överger Takata

Takata, den japanska tillverkaren av säkerhetsprodukter, går en tuff framtid till mötes. Nu har både Toyota och Mazda meddelat att de framöver inte tänker använda Takatas produkter.

Till följd av det som kallas för ”världens största säkerhetsåterkallelse”, där japanska krockkuddetillverkaren Takata har fulat sig vid tillverkningen av just krockkuddar (uppemot 70 miljoner bilar återkallas, minst sex personer har dött och över 100 skadats), gör både Toyota och Mazda vad Honda gjorde häromdagen. De överger Takata och väljer andra krockkuddar framöver.

Toyotas vd Akio Toyoda uttalade sig i Tokyo tidigare i dag:

– Krockkuddarna med ammoniumnitrat kommer inte att användas av Toyota. Vad som är viktigast av allt är säkerheten och tryggheten för våra kunder.

Mazda meddelade under torsdagen att även de slutar använda Takatas krockkuddar. Subaru och Mitsubishi överväger att ta samma beslut. Nissan, som också är drabbade, har inte uttalat sig – ännu.

Takatas krockkuddar finns i mängder av bilar från olika tillverkare, utöver ovan nämnda även i bilar från BMW, Lexus (ingår i Toyota och lär därmed också omfattas av beslutet), Ford, Chevrolet, Chrysler, Infiniti, Saab och Mercedes.

Honda och Toyota är Takatas två största kunder. Deras beslut om att inte använda Takata i framtiden har lett till att Takatas aktie har sjunkit som en sten. På tre dagar har den sjunkit i värde med närmare 40 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr