Toyota planerar modelloffensiv

Med åtta billiga småbilar tänker Toyota slå sig in på de växande marknaderna i Indien, Brasilien och Kina för att ge sig in i matchen med de andra biljättarna.

Det är för att hinna ifatt försprånget som Volkswagen, GM och Hyundai lyckats bygga upp som Toyota nu tänker lansera åtta nya budgetmodeller. Målet är att hälften av alla bilar ska ha sålts på de nya marknaderna 2015, att jämföra med 45 procent förra året och 18,6 procent 2000.

 – På dessa marknader är det fyra eller fem tillverkare som försöker ta täten i fråga om försäljningsvolymer. Särskilt i Sydostasien har Volkswagen försökt utmana vår ledning vilket vi inte tänker ta med ro, säger Toyotas vice vd Yukitoshi Funo till Auto News.

 De åtta småbilarna ska kosta mellan 65 000 och 90 000 kronor. För att få ner tillverkningskostnaderna siktar Toyota på att tillverka så många av bilarna som möjligt lokalt på de största marknaderna Indien, Brasilien och Kina. 

 Fotnot: Bilen på bilden är en Toyota Etios för den indiska marknaden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!