Toyotas vd: ”Bättre att vara bäst än störst”

Akio Toyoda, Toyota Motor Corporations högsta chef, pratade med anledning av Volkswagen-skandalen om vilka mål som bör ha större fokus än andra.

Volkswagens fusk med utsläpp från dieselbilar är på allas läppar, men Toyotas vd Akio Toyoda ville inte ge sig rakt in i debatten även om han fick frågor om skandalen vid Tokyosalongens invigning i går. Däremot poängterade, med anledning av Volkswagens strategi, han hur viktigt det är att inte bli uppslukad av försäljningsmål.

Akio Toyoda och hans Toyota var för några år sedan i blåsväder på grund av skenande bilar (golvmattor var boven i dramat), en kris som sedan dess har format hans företag och den filosofi han använder för att leda det.

– Jag själv kommer inte att prata mycket om volymen och storleken på vår verksamhet. Om jag bara pratar om numeriska mål, då skulle alla bli mycket känsliga. Jag vill att alla i världen ska se vårt företag som den bästa biltillverkaren, snarare än den största.

Volkswagen lanserade för ett antal år sedan en plan kallad Strategy 2018 som innehöll mål som att bli biltillverkaren med världens högsta kundnöjdhet, världens mest hållbara, sett ur ett miljöperspektiv, bilföretag samt sälja flest bilar i världen – allt paketerat runt en hög lönsamhet. Målet var att 2018 sälja mer än tio miljoner bilar, ett mål som uppnåddes redan förra året, dock med Toyota snäppet före.

Vid årets halvårsskifte var Toyota störst i världen, men efter tre kvartal har Toyota gått om än en gång. Dock endast med 60 000 bilars marginal. Det är högst tveksamt om Volkswagen lyckas passera Toyota under resterande del av året med tanke på vad som har hänt den senaste månaden.

I går meddelade Volkswagens nya vd Matthias Müller i samband med senaste kvartalsrapporteringen att Volkswagen arbetar med en ny affärsplan kallad Strategy 2025, men att man inte överger Strategy 2018. Men att bli störst i världen är inte längre ett fokus.

– Poängen är inte att sälja 100 000 fler eller färre bilar än en stor konkurrent. I stället är den stora frågan kvalitativ tillväxt, sa Matthias Müller som samtidigt passade på att förtydliga att omvärlden misstolkat Volkswagens Strategy 2018 och att allt skulle handla om att öka försäljningssiffrorna.

Tillbaka till Akio Toyoda på bilsalongen i Tokyo som svarade på frågor angående dieselmotorns framtid. Han menar att dieselmotorn kommer att spela sin roll även framöver, främst i lastbilar och större fordon. Han berättade också att diesel inte har hög prioritet hos Toyota, deras fokus ligger framför allt på hybrider och bränslecellsbilar.

– Diesel har sina styrkor. Olika tillverkare gör ansträngningar för att ta itu med miljöproblemen. De fel som ett endaste företag har gjort bör faktiskt inte dämpa ansträngningarna från andra företag, avslutade Toyotas vd.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!