Tredubblad vinst för Tata

Indiska Tata har tredubblat sin vinst. Och det är allt tack vare ägandet av brittiska Jaguar Land Rover. Hemmamarknaden har i stället visat en nedgång.

Under senaste kvartalet, april till och med juni, har indiska Tata ökat vinsten till hela 53,98 miljarder rupie, motsvarande drygt sex miljarder kronor. Jämfört med samma period förra året är resultatet en tredubbling, från 17,26 miljarder rupie, eller motsvarande 2 miljarder kronor.

Under samma period ökade de totala intäkterna med 38,2 procent till 646,83 miljarder rupie eller 72 miljarder kronor. De ökade intäkterna och den ökade vinsten är helt och hållet betingade av Tatas ägande av brittiska Jaguar och Land Rover.

För bilmärket Tata, som bland annat saluför billiga Tata Nano, har vinsten minskat. Mycket beror detta på en sjunkande marknadsandel på hemmamarknaden Indien, där man fått tampas med både Maruti Suzuki och Hyundai. Den minskande vinsten har även påverkats av en avmattad ekonomisk tillväxt i Indien.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr