Tysk dieselframtid avgörs i dag

Cheferna för samtliga biltillverkare i Tyskland är i dag inbjudna till ett dieseltoppmöte med landets transportminister och miljöminister. Där ska de diskutera hur utsläpp och luftföroreningar i innerstäder kan minskas.

Syftet med mötet i Berlin är att hitta en lösning på den dieselkris som har utvecklats under sommaren. När mötet hålls har domstolen i Stuttgart redan öppnat för ett dieselförbud från nästa år.

Enligt källor till Reuters kommer politikerna inte att kräva några dyra hårdvaruingrepp i bilarna. I stället kommer de att komma överens om mjukvaruuppdateringar av omkring två miljoner dieselbillar.

Kompromissen kommer dock inte att vara tillräckligt för att stoppa dieselförbuden i Tyska städer, som det i Stuttgart som kan träda i kraft från nästa år, eftersom mjukvaruuppdaterinarna bara sänker kväveoxisutsläppen med omkring 25 procent, enligt det tyska milljöministeriet.

Tyska myndigheter och regering har fått vass kritik för att ha för nära relationer med bilindustrin.

– Bilindustrin kan alltid lita på att de får stöd från regeringen när saker blir svåra, säger Timo Lange på organisationen LobbyControl till Reuters.

– Det här är ett exempel på faran med lobbyverksamheter. Det är som Trump-familjen, säger professor Ferdinand Dudenhöffer till Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!