Tyska biljättarna bötfälls med miljardbelopp

BMW och Volkswagen fälls av Europeiska kommissionen för att ha konspirerat tillsammans med Daimler i syfte att fuska med avgasreningssystemet och bötfälls med nästan nio miljarder kronor.

Sent, eller kanske aldrig, ska syndaren vakna. Volkswagen är återigen i blåsväder, den här gången tillsammans med BMW och Daimler, och har återigen straffats hårt finansiellt. Europeiska kommissionen har beslutat att bötfälla Volkswagen-gruppen med drygt 5,1 miljarder kronor och BMW med drygt 3,8 miljarder kronor.

I egenskap av visselblåsare klarar sig Daimler undan finansiell bestraffning efter att ha givits immunitet. Europeiska kommissionen noterade att hade Daimler inte varit immuna hade man bötfällts med drygt 7,4 miljarder kronor. Anledningen till domarna förklarar kommissionen genom att hävda att företagen medvetet försenat införandet av AdBlue-system i sina bilar (avgasrening med additiv).

De tyska biltillverkarna anklagas för att under fem års tid, mellan 2009 och 2014, ha konspirerat tillsammans för att undvika konkurrens om att introducera teknik som skulle ge renare utsläpp än EU:s regelverk kräver. Utredningen fann att företagen kom överens om en storlek på sina AdBlue-behållare och den genomsnittliga förbrukningen av vätskan i deras maskiner, något man kunde åstadkomma genom att dela hemligstämplad information.

Detta innebar att Daimler AG, BMW AG och Volkswagen AG var medvetna om att de inte behövde konkurrera om tekniken i framtiden, vilket minskade behovet av att utveckla nya system som var av intresse för företagens kunder, något som strider mot Europeiska ekonomiska samarbetsrådets regelverk.

– Alla medborgare måste kunna lita på att biltillverkare konkurrerar med varandra för att minska farliga utsläpp från sina fordon. Men dessa företag har inte mött dessa förväntningar utan har i stället valt att samarbeta med varandra, säger Margrethe Vestager, verkställande vice ordförande för EU-kommissionen med ansvar för digitalisering och konkurrensfrågor.

BMW poängterar att man ”till skillnad från vissa konkurrenter, aldrig har övervägt att fuska med utsläppen” – en ganska tydlig pik mot ett visst företag. Volkswagen å sin sida överväger att överklaga domen. Det tåls även att tillägga att böterna reducerats från vad som tidigare förväntats då ett antal åtalspunkter strukits, bland annat punkter som gällde det försenade införandet av partikelfilter för bensinmotorer.

LÄS MER: Allt om dieselgate 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!