Foto: Peugeot / Teknikens Värld

Uppdrag slutfört: Stellantis större än Volkswagen

Carlos Tavares må ha mycket att stå i för att bygga ihop 14 olika varumärken i nya jättekoncernen Stellantis. Men han lyckades i alla fall med en uppgift väldigt snabbt. Stellantis var störst i Europa mätt i nybilsförsäljning under januari och februari.

När PSA-koncernen gifte sig med FCA var en av många målsättningar att bli störst i Europa. En annan var förstås att spara på pengar på utveckling av gemensamma plattformar, inköp och produktion. Och medan Stellantis vd Carlos Tavares arbetar hårt med en strategi för Stellantis har nybilsförsäljningen rullat på.

Trots pandemieffekter, brist på halvledare och stökiga marknader i Frankrike, Tyskland och Italien har Stellantis lyckats köra förbi den tidigare ettan Voltswagen, ah, Volkswagen var det ju ändå trots allt. Om nu någon missat det dåliga aprilskämtet.

När försäljningen av nya bilar och lätta lastbilar räknas ihop för årets två första månader är Stellantis etta i Europa. 

Volkswagen har varit störst i Europa i många år men har nu alltså fått konkurrens från Stellantis.

Stellantis kunde räkna samman en försäljning på 480 888 lätta fordon under januari och februari sammanslaget, att jämföra med Volkswagens 452 400. VW är fortfarande störst räknat i enbart personbilar men vi kan räkna med en tuff fight där också framöver.

VW säljer fler personbilar

Stellantis är just nu drygt 50 000 personbilar efter VW men Stellantis har storsäljaren Peugeot 208 som lyckades sälja bättre än den tidigare så dominerande Volkswagen Golf i februari. 

Förra året sålde VW-gruppen totalt 3,23 miljoner nya bilar i Europa. Om PSA och FCA slår ihop sina siffror för 2020 slutar de på totalt 3,03 miljoner bilar. Volkswagen sålde 450 000 fler personbilar än PSA/FCA vilket räckte för att ta tillbaka det VW låg efter i kategorin lätta transportbilar.

Carlos Tavares har också pekat ut de lätta transportbilarna som ett strategiskt viktigt område för den nya koncernen. Tack vare köpet av Opel lyckades PSA ta åt sig marknadsandelar i Europa och PSA har försett Opel med nya plattformar för fler transportbilar. Opel köpte tidigare sin transportbilsplattform från Renault

Med hjälp av stora volymer i produktionen ska Tavares pressa inköpspriser och öka vinstmarginalen på varje byggd bil. Redan förra året kunde PSA-gruppen visa den högsta vinstmarginalen av alla tillverkare i Europa. Ett viktigt arbete för Tavares i år blir att pressa fram samma marginaler hos Fiat, Jeep och Chrysler.

Tavares har satt som mål att spara cirka 50 miljarder på synergieffekter där en stor del ska komma från gemensamma avtal för hela koncernen. Tavares ska också spara på produktion och utveckling där fler fordon delar på samma kostnader.

Från och med 2023 räknar Tavares med att nya bilar från Jeep, Fiat och Alfa Romeo byggs på nya plattformar som utvecklats hos PSA.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!