USA stämmer Volkswagen för falsk reklam

Volkswagen marknadsförde under flera år sina dieselbilar i USA som ”rena dieselbilar”. Budskapet har i efterhand visat sig vara klart missvisande och därför stäms nu Volkswagen.

Det är amerikanska Federal Trade Commission som har lämnat in en stämningsansökan mot Volkswagen till en federal domstol i San Francisco. Anledningen till stämningsansökan är den mångåriga marknadsföringskampanj – ”Clean TDI” – som Volkswagen använde sig av i Nordamerika. I höstas avslöjades att Volkswagens dieselmotorer har varit allt annat än rena då de har släppt ut upp till 40 gånger mer kväveoxider än vad lagen tillåter. Omkring 580 000 bilar i USA är drabbade av fusket, bilar som Volkswagen ännu inte presenterat någon åtgärdsprogram för likt det som inletts i Europa.

Federal Trade Commission vill med sin stämning få Volkswagen att tvingas kompensera drabbade Volkswagen-kunder i USA samtidigt som de vill få ett föreläggande för att förhindra framtida liknande beteenden av Volkswagen.

LÄS OCKSÅ: VW kompenserar inte europeiska kunder

Volkswagen har via en talesperson bekräftat att de mottagit klagomål från amerikanska Federal Trade Commissions och att de fortsätter att samarbeta med samtliga amerikanska instanser. Dock ligger fokus på att hitta en lösning för att åtgärda bilarna som innehåller den fuskprogramvara som i verkligheten gjorde att motorerna släppte ut betydligt högre NOx-mängder än vad de gav sken av i officiella mättester. En federal domare fastslog nämligen i förra veckan att Volkswagen har till och med den 21 april på sig för att presentera en hållbar lösning för hur bilarna ska åtgärdas.

LÄS OCKSÅ: Allt om dieselgate

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!