Vauxhall kan gå på export

De nya ägarna PSA är öppna för allt som genererar pengar, även export av brittiska Vauxhall.

Först förra månaden blev affären mellan GM och PSA helt klar efter att ha varit officiell sedan i våras. Nu under Frankfurtsalongen avslöjade koncernens vd Carlos Tavares mer om framtiden för Opel – och Vauxhall, som de brittiskt byggda bilarna heter.

Allt är möjligt om det kan generera pengar, berättar Carlos Tavares han för Auto Express. Han understryker även att det är Opel själva som får ansvara för sin affärsplan. Dock ska Opel- och Vauxhall-bilar använda sig mer och mer av teknik från Citroën, Peugeot och DS för att komma ner i siffrorna för koldioxidutsläpp. Längre fram kommer även deras modeller att bygga på plattformar från PSA-koncernen.

Carlos Tavares utesluter heller inte att de brittiskt byggda bilarna kan komma att gå på export men då måste man var slagkraftiga både när det kommer till tillverkningskostnader och kvalitet, menar han.

Vilka marknader som skulle vara aktuella framgår dock inte men förmodligen är det länder med vänstertrafik som kommer att ligga i fokus även om USA kan vara möjligt då PSA gjort klart att man nu ska ta sig an den marknaden.

Senaste gången vi på Teknikens Värld testade en Vauxhall var i nummer 14/1978 då vi körde Cavalier GL, en syskonmodell till Opel Ascona och Manta.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!