Volkswagen delas upp i fyra holdingbolag

Enligt tysk media ska Volkswagen-koncernen delas upp i fyra olika holdingbolag för att bland annat sänka kostnader.

Det är tyska affärstidningen Handelsblatt som i sin måndagsupplaga citerade källor inifrån Volkswagen-koncernen. Dessa avslöjade att Volkswagen AG, som har omkring 600 000 anställda, ska förändra sin koncernstruktur till ett decentraliserat system bestående av fyra holdingbolag.

En anledning till att man vill göra om koncernstrukturen sägs vara de höga kostnader som kärnverksamhetens fabriker i dag dras med.

Volkswagen AG:s olika varumärken/dotterbolag kommer att grupperas inom de olika holdingbolagen. Enligt Handelsblatt hamnar Volkswagen (biltillverkaren), Skoda och Seat under ett, Audi, Lamborghini och Ducati under ett annat, Porsche, Bugatti och Bentley under ett tredje och MAN, Scania och Volkswagen Nutzfahrzeuge (kommersiella fordon) under ett fjärde.

Herbert Diess, som Volkswagen nyligen värvade från BMW:s styrelse, väntas få ansvaret för det bolag som ska innehålla Volkswagen, Skoda och Seat.

Handelsblatt har försökt få ett officiellt uttalande från Volkswagens ledning utan att lyckas.

Det ligger nära till hands att misstänka en viss strategi här, med siffran fyra i fokus. Förra året rapporterade vi att Volkswagen-koncernen funderar på att byta namn genom att damma av det gamla varumärket Auto Union. På så viss skulle förväxlingen mellan koncernen och personbilstillverkaren vara ett minne blott.

Auto Union hade en logotyp där namnet stod utskrivet i fyra ringar (som Audi använder i dag). Varje ring representerade då, från 1932 och framåt, fyra olika märken, nämligen Audi, DKW, Horch och Wanderer. I dag skulle ringarna kunna representera de fyra olika holdingbolagen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!