Foto: Romolo Tavani / Volkswagen / Shutterstock

Volkswagen ID.3 upp i topp i Europa

Volkswagens C-segmentstora elbil ID.3 har gått hem hos européerna. I oktober registrerades den som Europas mest populära elbil.

Enligt statistik från analysföretaget Jato Dynamics registrerades under oktober månad i år 71 800 nya elbilar i Europa (EU:s 27 länder). Det är en ökning med 197 procent jämfört med samma månad i fjol.
Bäst av samtliga elbilar som säljs i regionen gick det för Volkswagen ID.3 som registrerades för 10 475 exemplar. Därmed gick ID.3 upp i topp i Europa under modellens andra månad med fullständig försäljning.

Vi testade nyligen Volkswagen ID.3 mot BMW i3, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Mazda MX-30 och Nissan Leaf. Klickar du på bilden når du testet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Näst mest registreringar i oktober såg Renault Zoe som ligger etta på årslistan (januari-oktober). Hoppet ned till Hyundai Kona på tredje plats är ganska rejält.
Noterbart är att Tesla Model 3 i oktober hamnade utanför topp tio-listan. I början av året tog Model 3 flera pallplatser, framför allt under mars månad då modellen var ohotad etta. Model 3 är dock fortfarande årets hittills näst mest registrerade elbil i Europa med 56 108 exemplar, en bra bit bakom Renault Zoe som leder med 71 521 exemplar.

Volkswagen ID.3 var i oktober Europas 29:e mest registrerade bil totalt sett, alla bränsletyper inkluderade. Elbilen har därmed en bra bit kvar för att nå upp till oktoberettan Volkswagen Golf som registrerades i 27 530 exemplar.
Det finns dock ett land där Volkswagen ID.3 sopade banan med alla andra bilar oavsett bränsle – Norge. Precis som i september toppade ID.3 norska topplistan i oktober. Förra månaden plockade den åt sig en marknadsandel på hela 19 procent. Norska VW-importören tror att elbilsandelen för 2020 kommer att överstiga 90 procent av märkets totala försäljning i landet. Vid ingången av 2020 förutspådde de en andel om cirka 60 procent.

DUELL: Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul 

Foto: Jato Dynamics

I september klev de elektrifierade bilarna (elbilar, laddhybrider, hybrider och mildhybrider) för första gången förbi dieselbilarna i Europa. Nu har det övergått i en trend i och med att samma andelsfördelning syntes under oktober månad. De elektrifierade bilarna uppgick till 26,8 procent av Europas totala nybilsregistreringar medan dieselbilarna uppgick till 26,3 procent. Fortfarande leder bensinbilarna med betryggande marginal, vilket syns på illustrationen ovan.

TEST: Volkswagen ID.3 mot fem andra elbilar 

Foto: Jato Dynamics

Mixen inom kategorin ”elektrifierade bilar” har förändrats under senaste året. Som vi ser på bilden ovan har de vanliga, icke laddbara hybriderna tappat kraftigt medan mildhybrider har ökat ordentligt. Elbilarna och laddhybriderna har även ökat sina andelar, om än inte lika rejält.

EXKLUSIVT: Vi kör Volkswagen ID.4 

Foto: Jato Dynamics
Foto: Jato Dynamics

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!