Volkswagen kan skrota Lamborghini och Ducati

Det pågår ett intensivt strategiarbete inom Volkswagenkoncernen och flera varumärken hotas. Bland annat diskuteras om det blir en fortsättning för supersportbilen Lamborghini, lyxsportbilen Bugatti och motorcykelmärket Ducati.

Bilindustrin står inför stora utvecklingskostnader de kommande åren. Drivlinorna behöver elektrifieras, nya digitala tjänster ska byggas och satsningen på självkörande bilar och mobilitetstjänster ökar för varje dag.

Mitt i detta står flera stora koncerner med breda modellprogram och en mängd olika varumärken.

Världens största biltillverkare, Volkswagen, ska till exempel underhålla och utveckla varumärken från Skoda och Seat till Lamborghini och Bugatti. För vissa varumärken kan också den allt tydligare satsningen på elbilar betyda problem.

LÄS MER: Porsche och Skoda inte till salu

Så här uttalade sig koncernchefen Herbert Diess när han i veckan träffade Volkswagens aktieägare:

– Volkswagen behöver förändras, från att ha samlat en mängd varumärken och fascinerande produkter med spännande förbränningsmotorer skapade av jätteduktiga ingenjörer till ett digitalt företag som hanterar miljoner mobila enheter världen över.

Det här betyder ett helt nytt förhållningssätt mellan bilföretag och bilkund, eller ska vi säga mobilitetskund, och bilföretaget behöver sälja sin tjänst per månad, vecka eller till och med dag och timme.

– Vi ska ta nödvändiga steg i den utvecklingen under 2020, sa Diess.

LÄS MER: Nya supersportbilarna som går på el

Inför aktiemötet har det viskats om att flera varumärken inom koncernen kan vara hotade. Framför allt har det pratats om sportbilsmärket Lamborghini, lyxiga sportbilsmärket Bugatti samt motorcykelmärket Ducati. Volkswagen har tidigare i omgångar umgåtts med planerna på att sälja Ducati och frågan är nu om det finns en framtid för premiummärket.

Lamborghinichefen Stefano Domenicali avgick i veckan för att i stället blir chef för Formel 1.

Ducati har haft en position inom varumärket Audi och Audichefen Markus Duesmann svarade så här på frågan om elektrifiering av motorcykelmärket.

– Det kommer inte att dröja lång tid innan vi ser en eldriven Ducati.

Men frågan är ändå om Volkswagen orkar bära kostnaden för att ställa om Ducati till ett märke för eldrivna motorcyklar, hur Lamborghini ska visa sin särart bland eldrivna prestandabilar och om det är möjligt att i framtiden sälja en självkörande Bugatti?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!