Volkswagen fortsätter sin inslagna stig med att försöka bli världens största biltillverkare till 2018. Under årets första halva ökade man försäljningsintäkterna med 2,6 procent till motsvarande 796,2 miljarder kronor. Volkswagen är dock inte undantagen den svaga europeiska bilmarknaden, där man backat med 1,5 procent mellan januari och sista juni jämfört med föregående år. Den siffran kan jämföras med en total nedgång på 6,8 procent för hela EU.
– Vi kan vara nöjda med vår prestation under perioden. Vår starka position gör att vi överträffar den globala marknaden totalt sett, säger Volkswagen-chefen Martin Winterkorn i ett pressmeddelande.
Enligt Winterkorn är det Volkswagen-gruppens flermärkesstrategi som gett utdelning. I och med lanseringen av nya Volkswagen Golf räknar man kallt med att öka sin försäljning även under andra halvåret. Under den första halvan sålde man 4,6 miljoner bilar.
Uppdelat i bilmärken sålde Volkswagen 2,4 miljoner bilar, Audi 678 000, Skoda 408 000, Seat 218 000, Volkswagen Transportbilar 228 000 bilar. Lamborghini, Bentley och Bugatti bidrog med totalt 1 355 bilar under perioden.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.