General Motors uppsving de senaste åren skickade förbi den amerikanska biljätten till en förstaplats bland tillverkade bilar 2011. Därmed petade man tillsammans med Volkswagen ner den tidigare ettan Toyota som haft uppförsbacke på grund av två större naturkatastrofer i både Japan och Thailand. Den nya uppställningen för 2011 blir alltså General Motors med 9,06 miljoner bilar, Volkswagen 8,15 miljoner och Toyota med en uppskattad försäljning på 7,90 miljoner bilar.
Kruxet är bara att 1,2 miljoner eller nästan en av tio bilar som GM räknat in som sina egna inte riktigt kan kallas för GM-bilar menar bilindustrianalytikern Jeff Schuster vid LMC Automotive, tidigare JD Powers i en intervju med amerikanska WBTV. Anledningen är att General Motors inte äger mer än 44 procent av Wuling vilket i och med det innebär att man är minoritetsägare i företaget.
– GM räknar in försäljningar från Wuling som sorteras in under SAIC och inte GM.
Enligt Jeff Schuster räknar de flesta bilanalytiker bort de 1,2 miljoner Wuling-bilarna från GM:s 9,06 miljoner bilar 2011 till 7,86 miljoner bilar. Det nya räknesättet innebär att GM i stället hamnar på en tredjeplats bland biljättarna.
Men Volkswagen, som siktat på att bli störst i världen först 2018, drar inte alltför stora växlar på de nya siffrorna.
–Om man säger så här –vi koncentrerar oss på våra egna siffror. Det är inget självändamål att vara störst, vi har en ambitiös plan på att vara ledande på flera områden, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige till teknikensvarld.se.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.