Volkswagen Sveriges vd ber kunderna om ursäkt

I morse intervjuades Volkswagen Sveriges vd Claes Jerveland i Sveriges Radio. Där passade han på att be sina kunder om ursäkt.

För första gången sedan Volkswagens utsläppsskandal rullades upp har Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige, uttalat sig offentligt. Det var under en intervju i Sveriges Radio P1 Morgon i morse, bara timmar innan hans möte med Åsa Romson på Miljödepartementet, som han fick komma till tals.

I intervjun förklarar han vad som står på agendan framöver, dessutom ber han Volkswagen Sveriges kunder om ursäkt.

Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige.

– Vi har tagit till oss av kritiken och beklagar och naturligtvis är vi besvikna. Vi vill be alla våra kunder om ursäkt. Men nu gäller det att se framåt, och våra vänner i Tyskland jobbar på en teknisk lösning. Så fort vi har den till hands är tanken att vi uppdaterar alla bilar, säger han till SR P1 Morgon och fortsätter:

– Vi är också förvånade och beklagar verkligen det här och förstår om kunderna är besvikna. Vi kan inte göra annat än att be om ursäkt och lova att vi ska rätta till det här, naturligtvis kostnadsfritt.

Han håller dessutom med om att informationen från Volkswagen har varit otillräcklig, men säger samtidigt att Volkswagen Sverige först sent i går kväll fick reda på vilka bilar i Sverige som är berörda, 224 746 stycken av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat, men att det ännu finns luckor över exakt vilka dieselbilar och motorfamiljer det rör sig om.

En kort bit av intervjun i Sveriges Radio P1 i morse kan du höra i spelaren nedan. Där får vi höra hans svar om eventuell ekonomisk kompensation till kunder som känner sig bedragna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!