Foto: Uli_Sonntag

Volkswagens vinst halverad

Året har börjat tungt för Volkswagen. Under årets första kvartal minskade Volkswagens vinst med en 4,3 miljarder men VW-gruppen hjälps upp av sina lyxmärken som ångar på.

Att göra fem miljarder kronor i vinst under ett kvartal låter inte så dåligt men när Volkswagens rörelseresultat för 2013 års första kvartal jämförs med samma period i fjol ser det desto dystrare ut. Vid samma tid förra året kunde Volkswagen räkna hem en vinst på 1,1 miljarder euro, cirka 9,4 miljarder kronor.

 Volkswagen är därmed det märke i VW-koncernen som har tappat mest hittills i år. Den kraftiga nedgången beror enligt Volkswagen på flera orsaker, bland annat den totala försäljningen som minskade med 2,4 procent till 1,1 miljoner bilar världen över.

 Även Skoda gjorde ett sämre första kvartal än föregående år. Resultatet rasade från 1,8 miljarder till 960 miljoner kronor, vilket förklaras med att försäljningen minskade med 13 procent jämfört med samma period i fjol. För sorgebarnet Seat fortsätter kräftgången. Förlusten på 394 miljoner under årets första kvartal jämfört med 249 miljoner ett år tidigare kom dock samtidigt som försäljningen ökade med 11,4 procent.

Även om suget efter de lite billigare bilarna minskar kan VW-gruppen glädja sig åt att det går desto bättre för premiummärkena Audi, Bentley och Porsche som alla har gått framåt. Audi försvarade sin position som VW-gruppens starkaste inkomstbringare med en kvartalsvinst på inte mindre än elva miljarder kronor, vilket visserligen är sämre än förra årets första kvartal som genererade en vinst på tolv miljarder kronor. Audis rörelseresultat motsvarar 56 procent av hela VW-gruppens. Porsche står å sin sida för 24 procent med en kvartalsvinst på 4,9 miljarder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!