Håkan Samuelsson och hans Volvo Cars har tagit sig ur pandemins grepp och uppvisar nu starka resultat. Foto: Volvo Cars och Teknikens Värld

Volvo Cars med ny rekordvinst på många miljarder

Volvo Cars har tagit sig ur pandemins grepp med bravur och meddelar i dag en rekordvinst på drygt 13 miljarder kronor under första halvåret av 2021.

Tanken var att Volvo Cars skulle sälja 800 000 bilar under 2020, men målet, som sattes nästan ett decennium tidigare, nåddes inte. Anledningen var den pandemi som satte klorna i världen under framför allt 2020 och som slog hårt mot inte minst bilbranschen. Men branschen har börjat skönja en svängning mot ljusare tider, försäljningen är på väg upp igen. En biltillverkare som uppvisar väldigt positiva siffror är just Volvo Cars som menar att 800 000-bilarsmålet eventuellt kan uppnås redan i år.

I dag redovisar Volvo Cars dessutom det finansiella resultatet för första sex månaderna av 2021, och för företaget och andra med intresse är siffrorna rejält glädjande.
Omsättningen under första halvan av innevarande år uppgick till 141,1 miljarder kronor, en ökning med 26,3 procent jämfört med de 111,8 miljarder kronor som noterades under första halvåret av 2020 (då pandemin bröt ut med full kraft).
Rörelseresultatet, det vill säga Volvo Cars vinst innan skatter och räntor, uppgick under perioden januari till och med juli i år till 13,2 miljarder kronor. Det kan jämföras med minus 0,99 miljarder kronor under motsvarande period i fjol.

LÄS OCKSÅ: Volvo Cars tar full kontroll över verksamheten i Kina 

Rörelsemarginalen ökade kraftigt till 9,4 procent. Det kan jämföras med minus 0,9 procent i fjol. Rörelsemarginalen är ett nyckeltal som anger hur stor andel av omsättningen som finns kvar för att täcka räntor och skatt samt ge vinst efter att företagets kostnader har betalats.
Sett till senaste tolv månaderna ligger rörelsemarginalen på 7,8 procent.

V90 är Volvos svagaste modell sett till försäljningen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Bilförsäljningen ökade även den kraftigt under årets första halvår. 380 757 sålda bilar under perioden är 41 procent fler än under motsvarande period 2020. Siffran är till och med 11,7 procent högre än den som företaget nådde upp till under första halvåret av 2019, det vill säga innan pandemin.

– Företaget fortsatte att växa starkt trots den brist på halvledare som påverkat hela branschen, men – vilket är ännu viktigare – vi visade också att vi har en ledande position inom den pågående omställningen av bilindustrin, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef.

LÄS OCKSÅ: Volvo Cars utökar sitt Polestar-ägande 

Volvos laddbara modeller, det vill säga modellerna med Recharge i modellbeteckningen, sålde i 93 795 exemplar vilket innebär att nästan var fjärde såld Volvo i världen under första halvan av 2021 var en Recharge-modell – 24,6 procent för att vara mer exakt.

– Volvo Cars har framgångsrikt transformerat verksamheten under ett årtionde. Bilindustrin förändras mer än någonsin och vi är fast beslutsamma om att vara det företag som ställer om snabbast, säger Håkan Samuelsson och syftar på företagets mål om helt elektriskt utbud år 2030.

Kina var förstås Volvo Cars största marknad med 95 252 sålda bilar under halvåret som gått. USA landade på andra plats med 63 754 bilar och och Sverige på tredje 30 082 bilar. Därefter kommer, i nämnd ordning, Storbritannien, Tyskland, Italien, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Japan.

Bästsäljaren under första halvåret i år var XC40 med 118 121 exemplar, ett litet snäpp framför XC60 som nådde 113 500 exemplar. På tredje plats, långt bakom nämnda dominanter, landade XC90 med 54 177 exemplar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!