Foto: Shutterstock

Volvo Cars nya strategi i Sverige

Volvo Car Sverige med nya vd:n Jon Wakefield tvingas omformulera sin övergripande affärsmodell. Den tidigare målsättningen att nå en marknadsandel på minst 20 procent skrotas och i stället formulerar Volvo Car Sverige begreppet ”marknadsledande”. Skiftet kommer som en följd av att Volvos bilar blir allt dyrare.

I förra veckan träffades ledningen för Volvo Car Sverige och Volvo-handlarna. Ledningen diskuterade bland annat Volvo Cars strategi för internetförsäljning och nya prenumerationstjänster. Ledningen med nya vd:n Jon Wakefield ställdes till svars och han fick stöd av Volvo Cars Lex Kerssemakers och Björn Annwall.

Till Dagens Industri sa Jon Wakefield efter mötet:

”Vi borde ha haft det här mötet tidigare, men utgången blev bra. Vi behöver verkligen återförsäljarna för leverans av bilarna och service. Det finns ingen dold agenda att runda dem. Även om vi planerar mer direktkontakt med kunderna behöver vi samarbetet med återförsäljarna och vi kan genom att knyta kunderna tätare till oss även säkra framtiden för Volvo-handlarna så att inte andra spelare tar över”.

Nu kan vi avslöja en ännu hetare fråga som diskuterades livligt på mötet. Traditionellt har Volvo Car Sverige haft en affärsmodell som grundar sig på 20 procents andel av nybilsförsäljningen. 20 procent har varit ”heligt” för Volvo-handeln och ansetts vara en förutsättning för att handlarna ska överleva. Målsättningen har fått till följd att Volvo Cars haft en aggressiv prisstrategi för Sverige. Samtidigt har bilarna blivit allt dyrare att bygga och globalt har Volvo strävat efter en position som premiumtillverkare. När Volvo Cars börjat konkurrera med BMW, Mercedes och Audi globalt har det blivit allt svårare att sälja många bilar i Sverige.

– Det är en fråga om vilken strategi Volvo ska ha på sin hemmamarknad. Vi förstår att Volvo globalt spelar i en ny kategori och att det kan bli en annan inriktning med dyrare pjäser, säger Janola Gustafson som är vd för Volvohandlarföreningen.

LÄS MER: Så stor andel privatköpare har Volvo

Sedan Volvo tydligt började sikta mot premiumhimlen har modellerna blivit allt dyrare. Foto: Glenn Lindberg

Gustafson bekräftar att Volvo Car Sverige formulerat en ny målsättning där ordet ”marknadsledande” ersatt de 20 procenten.

– Det råder inget tvivel om budskapet att Volvo ska vara marknadsledande i Sverige. Och ser vi på vad Volkswagen har för andel så är skillnaden från 20 procent inte så stor.

En stor del av nybilsköparna föredrar numera att privatleasa sin bil. Volvo har haft svårt att hänga med när flera av konkurrenterna pressat sina priser till privatleasingkunder. Enligt Gustafson handlar det mest om att Volvo inte haft någon bil som passat in men att det nu blir en satsning på den billigare Volvo XC40 T2 (1,5-liters trecylindrig bensinare på 129 hk för 282 000 kronor) till privatleasingkunderna.

– Sedan V40 fasades ut har vi inte haft en produkt som passat in men det är klart att det här är ett område där vi bör finnas med. Nu finns XC40 T2 som ett alternativ.

Janola Gustafson vill inte kalla mötet med Volvo-ledningen i förra veckan för ett krismöte.

– Vi har daglig kontakt med Volvo Car Sverige så det var inget dramatiskt med att vi träffades. Sen finns det många saker att diskutera i relationen mellan tillverkare och handlare i en tid med stora förändringar, säger Janola Gustafson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr