Foto: Volvo Cars

Volvo Cars och Volvo Group med ny gemensam logotyp

I dag presenterar Volvo Cars och Volvo Group en ny, gemensam logotyp och grafisk varumärkesprofil, trots att de båda bolagen är separata. Nya profilen ska visa på företagens gemensamma historia.

Personbilstillverkaren Volvo Cars samt Volvo Group, tillverkare av bland annat lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, har en lång historia tillsammans. Den tog form redan 1927 då Volvo-grundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larson lät första bilen – ÖV4 – rulla ut genom fabriksportarna på Hisingen.
1999 gick personbilstillverkningen och övriga delar skilda vägar när förstnämnda såldes till Ford, men nu kommer de båda bolagen åter närmare varandra. Närmandet inleddes redan för fyra år sedan när Volvo Cars ägare Geely köpte en stor andel aktier i AB Volvo och nu intensifieras ”samarbetet” på ett visuellt plan.

Volvo Cars och Volvo Groups, med respektive företags vd i spetsen (Håkan Samuelsson för Volvo Cars och Martin Lundstedt för Volvo Group), har bestämt sig för att ha nya, gemensamma logotyper samt gemensamma typsnitt, ikoner och huvudfärger, endast accentfärger kommer att skilja varumärkena åt.

Utöver ovan logotyp med det klassiska järnmärket kommer bolagen även att tillsammans använda logotypen där Volvo är utskrivet med versaler och mycket luft mellan bokstäverna, så kallad spärrad text. Volvo Cars använder redan denna variant sedan ett antal år tillbaka.

Foto: Volvo Cars

Vad gäller järnmärket har det blivit ”platt”, det vill säga 3D-effekter för djupkänsla har försvunnit, något som ligger i tiden där vi har sett bland annat Volkswagen, BMW och Renault gå samma väg med enkla, platta logotyper utan skuggningar, fasningar och dylikt.

För Volvo-företagen handlar det om ett gemensamt beslut att modernisera den grafiska profilen och anpassa den till det digitala, och just den digitala världen är något som Volvo Cars har anammat ordentligt de senaste åren.

Den logotyp som nu ska fasas ut. Foto: Volvo Cars

Bytet till nya logotyperna, typsnitten och färgpaletten kommer att ske gradvis med start redan i dag då Volvo Cars webbsida kommer att uppdateras, men även företagets sidor på sociala medier och i appar.
Vad gäller bilarna kommer de att fortsätta att ha dagens järnmärke även under årsmodell 2022. Först 2023 kommer Volvo-bilarna att prydas av nya, enklare logotypen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!