Volvo Cars vd tror på fler suvar och högre priser

Suvarna dominerar redan bilmarknaden, men Volvos vd Håkan Samuelsson tror att de kommer att bli ännu fler. Snart kan de utgöra så mycket som 75 procent av märkets försäljning. Och den som vill ha en billig bil ska titta på Lynk & Co, inte Volvo.

Volvos vd Håkan Samuelsson tror på fortsatt ökad försäljning av suvmodeller. När den kommande kompaktsuven XC20 lanserats tror Samuelsson på en suvandel så hög som 75 procent, säger han i en intervju med Automotive News.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer den troligtvis bli högre. Kanske kommer det att vara tre fjärdelar som är suvar i framtiden. Det finns en väldigt tydlig trend för små premiumsuvar, det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.

Volvos tre suv-modeller som inom kort får ett nytt syskon i XC20. Foto: Volvo Cars

Volvo är redan i dag nära en 75-procentig andel suvar. Under årets första 11 månader har 71 procent av Volvos globala försäljning bestått av suvmodeller, vilket är en rejäl ökning mot 63 procent för samma period i fjol. I Sverige ligger vi lite efter resten av världen när det gäller Volvo-suvar. Under perioden januari-november har endast 46 procent av nyregistrerade Volvo-bilar varit modellerna XC40, XC60 och XC90.

Volvo har inte avslöjat när den nya, lilla suven som förväntas heta XC20 ska lanseras, men Samuelsson berättade tidigare i höstas att den blir helt eldriven och att den ska baseras på Geely-koncernens gemensamma SEA-plattform.

Håkan Samuelsson förnekar att den nya suven blir en efterträdare till V40 som under flera år var Volvos billigaste modell.

– För att Volvo ska vara lönsamt måste vi fokusera på högre pris och premium. För kunder som vill ha bilar med lägre prissättning rekommenderar jag att man tittar på Lynk & Co. De kommer att positionera sina bilar något under oss, säger Samuelsson till Automotive News.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!