Volvos vd Håkan Samuelsson tror på fortsatt ökad försäljning av suvmodeller. När den kommande kompaktsuven XC20 lanserats tror Samuelsson på en suvandel så hög som 75 procent, säger han i en intervju med Automotive News.
– Med lanseringen av en mindre suv kommer den troligtvis bli högre. Kanske kommer det att vara tre fjärdelar som är suvar i framtiden. Det finns en väldigt tydlig trend för små premiumsuvar, det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.
Volvo är redan i dag nära en 75-procentig andel suvar. Under årets första 11 månader har 71 procent av Volvos globala försäljning bestått av suvmodeller, vilket är en rejäl ökning mot 63 procent för samma period i fjol. I Sverige ligger vi lite efter resten av världen när det gäller Volvo-suvar. Under perioden januari-november har endast 46 procent av nyregistrerade Volvo-bilar varit modellerna XC40, XC60 och XC90.
Volvo har inte avslöjat när den nya, lilla suven som förväntas heta XC20 ska lanseras, men Samuelsson berättade tidigare i höstas att den blir helt eldriven och att den ska baseras på Geely-koncernens gemensamma SEA-plattform.
Håkan Samuelsson förnekar att den nya suven blir en efterträdare till V40 som under flera år var Volvos billigaste modell.
– För att Volvo ska vara lönsamt måste vi fokusera på högre pris och premium. För kunder som vill ha bilar med lägre prissättning rekommenderar jag att man tittar på Lynk & Co. De kommer att positionera sina bilar något under oss, säger Samuelsson till Automotive News.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.