Foto: Upplands Motor

Volvo köper Upplands Motor – vill även köpa Bra Bil

Volvo Cars ska utveckla företagets framtida affärsmodell och har av denna anledning förvärvat återförsäljaren Upplands Motor och siktar även på att ta över Bra Bil.

Personbilstillverkaren Volvo Cars har redan inlett av förändring av försäljning till konsument, bland annat introducerade man leasingvarianten, eller prenumeration som Volvo kallar det, Care by Volvo. Men förändringen är inte slut där utan man siktar på modernisera det sätt som kunderna köper, leasar och prenumererar bilar på, samt motsvarande för servicedelen. Målet är att nå en global volym av onlineförsäljning om 50 procent om cirka fyra år – 2025.

Som ett led mot målet har Volvo Cars nu förvärvat återförsäljaren Upplands Motor med anläggningar runt om i Stockholm samt i Uppsala och Tierp. Affären måste dock genomgå en rättslig prövning. Vidare har Volvo Cars föreslagit ett förvärv av återförsäljaren Bra Bil som har anläggningar i och runt Stockholm samt Göteborg.

Volvo Cars syfte är att slå ihop dessa båda bolag med biltillverkarens egen återförsäljare Volvo Bil som i dag är verksam i Göteborg med omnejd.

Volvo skriver att förvärvet, som alltså kan komma att skrivas i plural, ska möjliggöra för företaget att testa en teknikledd förändring inom bilförsäljning på hemmamarknaden Sverige, där målet är att skapa vad de kallar för en sömlös online- och offlineförsäljning med sina återförsäljarpartners runt om i världen. Sverige blir därmed den marknad där kunskap om och utveckling av framtida affärsmodeller testas.

Volvo Cars menar att de vill uppnå samma typ av moderna och problemfria upplevelse vid bilköp och service som andra branscher i dag erbjuder, något som framtidens bilkonsumenter tros kräva.

Bilspekulant och bilförsäljare på Upplands Motor i Kista 2013. Foto: Patrik Lindgren

– De digitala och fysiska platserna som våra kunder besöker när de köper, leaser, prenumererar på eller servar sin Volvo ska hänga ihop och verkligen sätta kunden i fokus. Det är vi som ska röra oss runt våra kunder, inte tvärtom. Nu tar vi ett stort och viktigt steg i att förändra livet som Volvo-kund i Sverige, och den nya verksamheten kommer att stå som förebild för hela landet, säger Volvo Car Sveriges vd Jon Wakefield.

Inom en snar framtid tänker man sig att Volvos kunder över hela Sverige (i dag har Volvo Cars 29 återförsäljare utspridda i landet) ska kunna vara både analoga och digitala, det vill säga genomföra hela köpprocessen online men ändå kunna besöka en fysisk återförsäljare. Man menar att det sparar både tid och pengar för kunden.

– Det här handlar om att förändras tillsammans. Den fysiska återförsäljaren och möjligheten för konsumenter att möta engagerad, entusiastisk och kvalificerad Volvopersonal är fortfarande avgörande för vår framtid. Vi är fast beslutna att förbättra kundernas upplevelser genom att arbeta nära – tillsammans – med våra återförsäljarpartners, säger Björn Annwall, ansvarig för EMEA-regionen på Volvo Cars.

– Eftersom världen runt oss förändras snabbt och konsumenter interagerar med Volvo Cars på ännu fler sätt, måste vi se till att varje interaktion ökar deras totala Volvo-upplevelse. Detta är nyckeln till vår kommersiella transformation och anledningen till att vi fokuserar på en sömlös interaktion mellan online och offline. Dagens investering är ytterligare en milstolpe när vi skapar en modern, personlig kundupplevelse tillsammans med våra återförsäljare, säger Lex Kerssemakers som är ansvarig för den kommersiella verksamheten på Volvo Cars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!