Volvo lanserar M

BMW har sitt M och numera här även Volvo beteckningen i sin portfölj. Men de båda M:en speglar helt olika saker.

Nej, det handlar inte om en ny prestandadivision inom Volvo med beteckningen M, i stället handlar det om ett nytt mobilitetsvarumärke från Volvo Car Mobility som är en helägd enhet inom Volvo Car Group, i enlighet med den information som Volvo presenterade i början av juni.

M-varumärket ska utöka Volvos globala mobilitetserbjudande genom att erbjuda tillgång till bilar och tjänster på begäran (on demand) via en applikation.

Tjänsten ska lanseras i Sverige och USA under våren 2019 och ska skapa en personlig och skräddarsydd upplevelse genom att lära sig användarens behov, tycke och vanor.

– Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag. Dagens urbana konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission ”Freedom to Move”, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd och koncernchef.

Ett utvecklingsteam har satts samman och med erfarenhet från bildelningstjänsten Sunfleet ska man skapa teknik som lär sig konsumenternas specifika behov utifrån ställda frågor, i stället för att bara informera om var närmaste tillgängliga bil finns.

– Tjänsterna som i dag erbjuds på marknaden är i stort alternativ till taxi eller kollektivtrafik. Vi fokuserar i stället på hur människor använder de bilar de äger, vilket gör oss unika. Vi vill erbjuda ett riktigt alternativ till traditionella tjänster. Det ska göra det möjligt för oss att leva livet på våra egna villkor, få saker gjorda och optimera vår dyrbara tid. Vi ser en möjlighet att erbjuda en premiumupplevelse, säger Bodil Eriksson som är vd på Volvo Car Mobility.

– Mobilitet förändras i grunden och Volvo Cars leder den omvandlingen. Lanseringen av M skapar nya intäkter för Volvo Cars och är ett led i företagets ambition att skapa fler än fem miljoner konsumentrelationer fram till mitten av det kommande decenniet, säger Håkan Samuelsson.

M har redan inlett testverksamhet i Stockholm. Ett större betatest kommer att äga rum i höst, då kommer även mer information om tjänsten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!