Volvo och Geely inleder modelloffensiv

Volvo ska på allvar ge sig in i matchen mot Audi och Volkswagen om regeringstjänstemännens bilar i Kina, och planerar att lansera tio nya modeller på sex år.

Under den kommande sexårsperioden planerar Volvo att släppa tio nya modeller i Kina, skriver Volvo i ett uttalande enligt affärstidningen Bloomberg. Modelloffensiven är en del i att öka märkets närvaro på den kinesiska marknaden. I skrivande stund rankas Volvo som femte största lyxbilstillverkaren i Kina med 47 150 sålda bilar 2011. Geelys långsiktiga mål för Volvo är 800 000 bilar årligen om tio år.

 De nya modellerna kommer både bli större lyxbilar i stil med konceptbilarna Concept You och Concept Universe och mellanklass- och småbilar som nyligen lanserade Volvo V40. 

 – Vi ska göra stora investeringar i utveckling och anläggningar i Kina. Jag tror att Volvo kommer klara tillväxtmålen både globalt och i Kina, säger Geelychefen Li Shufu till Bloomberg.

 Första kvartalet 2012 gjorde Volvo en ökning med 24 procent till en försäljning av 11 000 bilar jämfört med motsvarande period förra året. Till 2015 ska den totala försäljningen i Kina uppgå till 200 000 bilar om året, vilket bland annat ska säkerställas genom Volvos nya kinesiska fabrik som, om allt går som planerat, drar igång 2013. Planerna på fabriken hänger än så länge på ett godkännande från de kinesiska myndigheterna, som man ännu inte fått.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!