Volvo och Geely planerar inte gemensamt bilmärke

Uppgifterna om att Volvo och Geely i maj i år ska sjösätta ett nytt, gemensamt bilmärke dementeras av Volvo.

Tidigare i dag skrev vi om hur Volvo och dess ägare Geely planerar att sjösätta ett nytt lågprisinriktad bilmärke redan i maj i år. Uppgifterna kom från Expressens nätupplaga, men visar sig inte stämma. Volvo dementerar att några sådana planer finns.

– Det finns inga planer för ett gemensamt bilmärke mellan Volvo och Geely. Vi samarbetar däremot med den gemensamma CMA-plattformen som ska bilda nya 40-serien, säger Stefan Elfström, talesperson för Volvo Car Group, till teknikensvarld.se.

För två år sedan invigdes i Göteborg ett för Volvo och Geely gemensamt utvecklingscenter – CEVT som står för China Euro Vehicle Technology. Stort fokus där ligger på utvecklandet av nya plattformar, bland annat den CMA-plattform som Stefan Elfström nämner som Geely kommer att dra nytta av parallellt med Volvo, men också en mindre BMA-plattform som enbart Geely kommer att använda. CMA handlar om C-segmentstora bilar, det vill säga 40-serien, medan BMA berör B-segmentet, med andra ord Volkswagen Polo-storlek.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!