Volvo och Geely startar nytt bilmärke

Inom några månader ska Volvo och deras ägare Geely lansera ett nytt bilmärke inriktat på budgetmarknaden.

Under flera års tid har det pratats om att Volvo och Geely har ett nytt bilmärke på gång, nu är det bekräftat att det blir av. Enligt Expressen ska det nya märket lanseras så snart som i maj i år.

Enligt uppgift ska det nya märkets modeller baseras på nya CMA-plattformen som även Volvos nya 40-serie kommer att baseras på. Till skillnad från Volvo som nu bygger allt exklusivare bilar ska det nya märket dock fokusera på att bygga budgetbilar, tänkt att konkurrera med bland annat Opel och Peugeot.

Designchefen Peter Horbury och marknadschef Alain Visser ska ha värvats till märket som kommer att lanseras på den globala marknaden, så även i Sverige. Till en början kommer Volvos distrubitionsnät att nyttjas.

UPPDATERING

Uppgifterna om att Volvo och Geely planerar ett nytt bilmärke är inte korrekta. Volvo dementerar, läs mer här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!