Foto: Patrik Lindgren

Volvo ökar globalt men tappar i USA

Det fortsätter att gå bra totalt sett för Volvo Cars. I mars månad ökade försäljningen globalt, men minskade samtidigt i viktiga USA.

Biltillverkaren ökade försäljningen globalt i mars månad med 9,3 procent jämfört med samma månad förra året. Globalt sålde Volvo Cars 57 158 bilar under mars månad, jämfört 52 279 samma tid förra året. Men samtidigt tappar de i USA där försäljningen minskade med 21,9 procent jämfört med mars månad 2016.

I Asien och Stillahavsområdet ökade försäljningen med 16,7 procent, mycket tack vare Volvos starka utveckling på Kinamarknaden. I Europa, Mellanöstern och Afrika ökade försäljningen med 13.6 procent och 37 206 bilar såldes under mars månad i regionen. Framför allt är det modellerna XC60, S60L, XC90 och S90 som går bra, enligt ett pressmeddelande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!