Volvo ökar i Kina – men bara där

Volvo ökar på den så viktiga kinesiska bilmarknaden. I mars sålde man 5061 bilar i Kina vilket är en ökning med nästan 20 procent jämfört med i mars föregående år. Siffrorna är dock inte lika muntra i andra delar av världen.

När mars månad summeras för Volvo världen över är det en aningen dyster läsning man tar del av. I Sverige backade man med 10,8 procent till 4452 bilar jämfört med samma månad förra året.

 Räknat på årets första tre månader är tappet i Sverige 12,9 procent. 11440 sålda bilar i stället för 13139 under samma period förra året.

 I USA var försäljningen ännu dystrare. Under mars månad sålde Volvo 5365 bilar i det stora landet i väst, en minskning med 19,8 procent jämfört med mars månad 2012. Sett till första kvartalet i år jämfört med motsvarande året innan har Volvo backat 8,0 procent.

 Den europeiska försäljningen uppgick i mars till 22701 sålda bilar, en tillbakagång med 12,9 procent. Hittills i år har Volvo sålt 53041 bilar i Europa, en nedgång med 13,0 procent jämfört med förra årets tre första månader.

 Enda lyckopillret för Volvos del är den kinesiska försäljningen. I mars sålde den svenska biltillverkaren 5061 bilar på världens största bilmarknad. Det är en kraftig uppgång jämfört med mars månad 2012. För att vara exakt: 19,8 procent.

 Över årets tre första månader, januari till och med mars, har man i Kina sålt 13780 bilar, en uppgång med hela 26,6 procent jämfört med förra året. Om och hur det kinesiska återförsäljarnätverkets systematiska fusk har påverkat siffrorna låter vi vara osagt.

 Summerar man Volvos siffror globalt landar man på 40576 sålda bilar under mars månad. Ett tapp på 10,4 procent. Hittills i år har man sålt 98817 bilar över hela världen, 7,6 procent färre än under första tre månaderna 2012.

 Volvo sålde under hela föregående år knappt 422000 bilar. Med dagens takt blir det svårt för årets försäljning att nå upp till siffran för 2012. Men det är erkänt svårast att sälja bilar i början av ett år. Januari är alltid en trög månad, februari är en kort månad och först i mars brukar det sätta fart så smått. Nästa kvartals siffror lär se bättre ut.

 Volvo har som mål att år 2020 sälja 800000 bilar världen över.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!