Volvo S80

Volvo ökar trots vikande marknad

Volvo Personvagnar har hittills i år lyckats öka sin försäljning i Europa med nära 15 procent i en vikande europeisk bilmarknad.

Volvo Personvagnar lyckas gå emot strömmen och öka sin försäljning när marknaden i stort backar i Europa. Det Geely-ägda företaget har hittills i år ökat sin försäljning med 14,7 procent enligt siffror från den europeiska branschorganisationen Acea. Det motsvarar en ökning med 22 972 bilar och därmed nya marknadsandelar. Volvo Personvagnar motsvarar nu 1,8 procent av alla sålda bilar i Europa, upp från 1,5. 

 Motsvarande siffra för branschen i sin helhet är minus 1,1 procent vilket betyder att drygt 110 000 färre nya bilar nådde ut till kunder i år jämfört med 2010, från 10 233 104 till 10 121 423 bilar i år.

 Volkswagen-gruppen är fortsatt störst i Europa och har även de ökat sin försäljning med 7,9 procent, vilket i biljättetermer betyder att 170 508 fler bilar heter Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bugatti eller Bentley fram till september i år jämfört med samma period i fjol. Fiat-gruppen går fortsatt knackigt trots att det går bra för de enskilda märkena Alfa Romeo och Jeep. Fiat har tappat nära en procent av marknaden, motsvarande 100 000 bilar sedan förra året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!