Volvo satsar hårt inför framtiden. Om åtta år är tanken att man ska sälja 800000 bilar världen över, varav expansiva Kina står för en stor del och på USA-marknaden tänker man sig 120000 sålda bilar årligen.
Volvo är just nu i farten med att starta upp fabriker i Kina men även Nordamerika står på önskelistan över tillverkningsplatser. Anledningen är att bilarna Volvo i dag säljer i Nordamerika är tillverkade i Europa. Det gör Volvo väldigt känsligt för svängningar i relationen mellan euron och dollarn. Med amerikaproducerade bilar skulle det problemet vara löst. Man skulle inte riskera att gå back på varje såld bil.
– Självklart är en av våra svagheter i hög grad beroendet av euron, och vi måste ta dollar/euro-ekvationen i beaktning, säger Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby till branschtidningen Automotive News i dag i samband med bilsalongen i Genève.
– Vi måste lösa problemet, vi måste lösa den delen av vår strategi, säger han med tillägget att de närmaste två, tre åren går åt för att undersöka tillverkningsmöjligheterna i USA eller Mexiko.
– Ekonomisk instabilitet är en avgörande faktor.
Volvo har tidigare i år sträckt ut handen i syfte att få tag i en samarbetspartner vid utveckling av småbilar. Senast i helgen sade sig Fiats vd, Sergio Marchionne, vara öppen för ett partnerskap med Volvo.
– Jag är intresserad av att snacka med alla som vill snacka med mig.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.