Foto: Volvo Cars/Michael Vadon

Volvo på Trumps sida i kampen om utsläppsregler

Toyota, Kia, General Motors, Volvo och Donald Trump på ena sidan. Ford, BMW, Volkswagen och 22 delstater på den andra. Utsläppskampen i Kalifornien splittrar USA och bilföretagen.

Kalifornien har i årtionden haft de tuffaste utsläppskraven och lagt pengar på att stimulera försäljningen av mer miljövänliga bilar. Men när Donald Trump valdes till president inledde han kampen för samma regler i hela USA. Trump ville se lite snällare krav för att hjälpa den inhemska bilindustrin.

I höst har kampen mellan Kalifornien och Donald Trump intensifierats. Trump, med stöd från biltillverkare som General Motors, Toyota, Fiat-Chrysler och Hyundai med flera har försökt olagligförklara delstatens beslut om utsläppskrav.

22 delstater och biltillverkare som Volkswagen, BMW, Ford och Honda har drivit rätten att staterna ska få bestämma själva. Bilföretagen har förklarat att de frivilligt går med på tuffare regler.

Och nu har Volvo valt sida.

– Volvo Cars ser ett nationellt program som den mest effektiva vägen framåt för lägre utsläpp år över år, säger Volvo Cars via Katarina Adamson, pr- och kommunikationsdirektör på Volvo Car Sverige, till teknikensvarld.se och poängterar:

– Volvo Cars tillhör inte den gruppen biltillverkare som kommenterat pågående rättsfall eller tagit sida. Men vi är för ett nationellt program, det vill säga ett set regler för hela den amerikanska marknaden.

Kalifornien har under många år haft USA:s tuffaste utsläppskrav. Under hösten 2019 har delstatens krav lett till en kamp med USA:s president Donald Trump. Biltillverkarna är splittrade, några är på presidentens sida, andra på delstatens. Foto: USA-Reiseblogger

Ett problem för Volvo och de tillverkare som stödjer Donald Trump är att de nationella reglerna Trump vill införa inte är lika miljövänliga som de krav Kalifornien ställer. Därmed befarar vissa bedömare att bilföretagen på Trumps sida kommer att kritiseras av miljörörelsen i USA.

Politiska bedömare i USA tror också att om det blir ett presidentskifte vid valet nästa år kan Kalifornien och de 21 andra delstaterna få tillbaka rätten att ha egna regler.

– I stället för att välja en ansvarsfull väg som fyra biltillverkare och staten Kalifornien valt, och som får oss att närma oss renare bilar och framtidens bränsle, har de här bilföretagen valt en återvändsgränd, säger senatorn Tom Carper om Volvos och de andra Trump-kramarnas beslut att kämpa för enklare utsläppskrav.

När Barack Obama var president antogs krav på en förbrukning på i genomsnitt 46,7 miles per gallon, motsvarande cirka 0,5 liter per mil, senast 2026 jämfört med Donald Trumps förslag på 37 miles per gallon, vilket motsvarar 0,64 liter per mil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!