Volvo PV håvar in pengar till Geely

Geely-ägda Volvo Personvagnar redovisar både en vinst på 1,6 miljarder kronor och en 20-procentig ökning av bilförsäljningen till 449 255 bilar 2011. Jacoby: – Vi har börjat resan till att bli ett lyxbilsmärke.

Enligt Volvo PV kunde siffrorna varit högre men höga utvecklingskostnader av både bilmodeller och fabriker drog ner resultatet som dock fortfarande ligger på plus. Dessutom påverkade ogynnsamma växelkurser och höga råvarupriser vinsten ytterligare, men Volvo-chefen Stefan Jacoby är trots smolket i bägaren nöjd med resultatet.

 – Jag är nöjd när jag ser tillbaka på vad vi åstadkommit under det senaste året. Vår försäljningssituation är positiv och vi har börjat resan till att vända märket till att bli ett lyxbilsmärke, säger Stefan Jacoby i ett pressmeddelande. 

 Volvo PV går just nu bra på alla marknader. Volvos tre viktigaste marknaderna i USA, Kina och Europa går enligt Volvo särskilt bra. I Kina ökade man försäljningen med 54,4 procent jämfört med 2010, i USA nära en fjärdedel med 24,7 procent. Europamarknaden har under den senaste tiden inte präglats av köplusta men där lyckades Volvo öka med tio procent. 

 2022 är målsättningen att Volvo ska sälja 800 000 bilar globalt. Delar av detta ska uppnås genom en kommande kinesisk fabrik med en kapacitet om 200 000 bilar. 

 Vi har tidigare kunnat skriva om att Volvo säkrat en finansiering på 75 miljarder kronor som Volvo tänker investera i att få fram tio nya modeller i Kina på sex år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!