Volvo V60 Polestar Foto: Glenn Lindberg

Volvo tror på Polestar och fördjupat samarbete

Volvos vd Håkan Samuelsson säger sig ha stort förtroende för Polestar och deras förädlande av Volvo-bilar. Men han ser ingen anledning till Volvo ska köpa upp dem.

Audi har quattro GmbH, BMW har BMW M GmbH och Mercedes har Mercedes-AMG GmbH. Volvo har också en egen prestandadivision i Polestar. Men där är det annorlunda. Medan de tre förstnämnda alla äger sina prestandaavdelningar är Polestar ett fristående företag, men arbetar nära Volvo sedan grundandet 1996.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group

I och med att Volvo S60 och V60 Polestar rönt stor uppmärksamhet senaste året passade australiensiska Motoring på att prata lite Polestar med Volvo Car Groups vd Håkan Samuelsson under världspremiären av nya Volvo XC90.

Till den australiensiska motorsajten säger han att han är nöjd med nuvarande upplägg där Volvo och Polestar är självständiga företag som delar på den vinst som Polestar-modellerna inbringar. Något köp av Polestar för att få in företaget under Volvos vingar är inte aktuellt. På den punkten skiljer sig Volvo från de tre tyska konkurrenterna. Håkan Samuelsson ser hellre ett fortsatt nära samarbete men på en armlängds avstånd.

– Jag tror att det (Polestar, reds anm) är ett varumärke som kan hjälpa oss med en högpresterande modell, säger Håkan Samuelsson och syftar sannolikt inte bara på en modell utan flera med utgångspunkt i Volvos modellflora.

– Just nu har vi ett mycket gott samarbete med dem. Vi bygger 700 bilar och om det är en attraktiv produkt kan vi bygga fler, säger han och syftar på S60 och V60 Polestar, två modeller med avsikt att etablera Polestar på prestandabilskartan.

Håkan Samuelsson ser även en fortsatt framtid för Volvos egna varumärke R-Design.

– I framtiden har vi kvar R-Design med sportig design. Men vi borde också ha R-Design i kombination med Polestar, samma design men med prestandaförbättringar så som större bromsar och annorlunda chassi.

– Det är framtida rollen för Polestar. Det ska inte enbart vara chiptrimning, det bör vara uppgradering av hela bilen, säger Håkan Samuelsson som själv kör en V60 Polestar.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!