Volvo visar vikande vinst

Volvo PV backar rejält visar företagets halvårsrapport som publicerades i dag. Jämfört med motsvarande period 2011 minskar vinsten med dryga 1,5 miljarder kronor.

Det är den allt svagare marknaden som Volvo menar är boven i dramat. Sedan perioden januari-juni 2011 har försäljningen sjunkit med 4,1 procent. I reda siffror ger det en minskad försäljning till 221 309 bilar. Rörelseresultatet på 239 miljoner kronor hamnade samtidigt på minus 254 miljoner kronor efter att skatten dragits.

 –Vi måste vänja oss vid att vi lever i ett oförutsägbart globalt affärsklimat, sa Stefan Jacoby, Volvos vd, vid presskonferensen under onsdagen, skriver Dagens Industri.

 Hårdast drabbad är Volvos europaförsäljning. Här sjönk antalet sålda bilar med 9,1 procent jämfört med 2011, på en marknad som backat 6,5 procent.

 – Problemet är djupare än de 6,5 procenten, säger Jacoby och pekar på att man måste sälja bilar med marknadsföring i en större grad i dag. Samtidigt är det inte bara den europeiska marknaden som visar på röda siffror. Volvos försäljning backar på nästan alla marknader i år jämfört med i fjol.

 Undantagen är marknaderna i Kina och Ryssland. På den ryska marknaden ökade försäljningen med nästan 50 procent. I det allt hårdare konkurrensläget i Kina ökade man betydligt mer blygsamt med plus 1,7 procent.

 Nedskärningar i personalstyrkan

 Som teknikensvarld.se tidigare kunnat rapportera om, innebär den tuffare situationen som företaget ställs inför att skära ner personalstyrkan. I Sverige kommer 600 personer få gå den 1 oktober, när tillverkningstakten sjunker från 57 tillverkade bilar i timmen till 50.

 –Vad vi gör nu är att anpassa bolaget till den ekonomiska situationen. Vi vänder på varje krona två gånger innan vi använder den, sa Jacoby.

 Nu väntar man in vinsterna från nyligen lanserade V40 och samtidigt börjar man även tillverka S60 i Torslanda. Sedan tidigare har bilen tillverkats i Belgien.

 Trots det svagare resultatet kommer man fortsätta med sin investering på 75 miljarder kronor för att ta fram nya fabriker och modeller. 

 – Vi fortsätter vårt investeringsprogram. Det är huvudbudskapet, sa Jacoby.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr