Volvo-designer värvad av Jaguar

Svenske designern Lars Falk som arbetat hos både Volvo och Saab har värvats som interiör designchef hos Jaguar.

Lars Falk, den svenske designern som länge har arbetat hos både Saab och Volvo kommer nu att arbeta jämsides med designlegender som Ian Callum, Julian Thompson och Wayne Burgess. Han har nämligen blivit värvad som interiör designchef av Jaguar.

Falk började sin karriär inom bilbranschen hos Saab i början av 2000-talet för att sedan gå till Volvo 2005. Sedan dess har han bland annat varit med att utforma Volvo S60 Concept jämsides med Steve Mattin. Falk har även varit med och utvecklat designelement som nu kan ses i bland annat nya Volvo XC90. Sedan fyra år tillbaka har Falk varit stationerad i Shanghai, Kina, som designchef för Volvos Kina-avdelning.

Nu tar Falk alltså steget från de svenska märkena och Shanghai, flyttlasset bär mot Coventry och Jaguar.

– Att få arbeta med designlegender som Ian Callum, Julian Thompson och Wayne Burgess känns fantastiskt, att få lära sig av dem. Jaguar är ett fantastiskt märke, precis som Volvo, med en grymt intressant historia, säger Lars Falk till Teknikens Värld.

Falk är dock inte den förste svenska bildesignern att arbeta hos Jaguar. Under några år arbetade svenskan Linda Andersson, som även hon har en bakgrund hos Saab och Volvo, hos Jaguar. Andersson var bland annat med och tog fram konceptbilen C-XF som visades på bilsalongen i Detroit 2007.

Jaguar och interiör design har länge ansetts som en synonym av brittisk herrklubb. En syn som mer eller mindre försvunnit på de nyare modellerna. Vad är din syn på detta traditionella arv och bakgrund?

– Jag tror att jag först och främst måste ”lära mig” Jaguar och företagets kultur innan jag uttalar mig ”tvärsäkert”. Jag har sett många förutfattade meningar kring skandinavisk design och reagerat starkt mot det, jag bör därför inte göra samma misstag själv. Men mina spontana reflektioner är att Jaguars arv- och historik är också deras allra största tillgång. Om Jaguarinteriören plötsligt börjar upplevas som ”något annat” så är det inte längre en Jaguar. Varumärket betyder allt, det är min bestämda uppfattning, säger Falk.

Lars Falk tillträder den nya tjänsten hos Jaguar i dag 18 maj.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!