Volvos fabrik i Brasilien – så blir den

Den brasilianska bilmarknaden växer så det knakar, och är den fjärde största bilmarknaden i världen för tillfället. Enligt uppgifter ska nu Volvo bygga en fabrik i landet.

Den latinamerikanska bilmarknaden växer ordentligt, och den största av dessa marknader är Brasilien. Det stora, portugisisktalande, landet är till och med sedan en tid tillbaka den fjärde största enskilda bilmarknaden i världen, slagen endast av Kina, USA och Japan. 

Samtidigt är Brasilien också ett land med höga importtullar på bilar, vilket gjort att många tillverkare placerat inhemska fabriker i landet. Från DKW på 1960-talet till Toyota i dag. Märken så som Volkswagen och Citroën har stora brasilianska utvecklingsavdelningar och många modeller som är specifika för just Brasilien för att slippa tullarna, som i dag ligger på 30 procent.

Nu kommer uppgifter från flera källor, däribland erkända nyhetsbyrån Dow Jones Newswire, att Volvo kan vara på väg att sälla sig till skaran av bilmärken med tillverkning i Brasilien. Enligt uppgifterna, som inte brkräftats från officiellt håll, ska mellan 15 000 och 20 000 bilar tillverkas årligen i en ny fabrik. Bilar som av allt att döma skulle vara avsedda just på den inhemska marknaden, där Volvo i dag säljer runt 5 000 bilar per år.

Enligt uppgifterna ska bygget kosta omkring 250 miljoner dollar, och påbörjas nästa år, då reglerna för bilfabriker i landet ska förenklas tills dess. Frågan är om pengarna räcker. Förutom uppgifterna om en fabrik i Brasilien är Volvo i färd med att bygga två fabriker i Kina samt leta efter en partner för en fabrik i Nordamerika. Dessutom utvecklar man egna motorer och en ny bottenplatta.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!