Foto: Volvo Cars

Volvos försäljning i USA och Kina rusar – men ned totalt

Volvos globala försäljning ökade med sju procent i oktober. Framför allt är det i USA och Kina som Volvo säljer betydligt fler bilar i år jämfört med förra året. Men coronapandemin har påverkat Volvo Cars som hittills i år säljer drygt nio procent mindre än samma period förra året.

Det är suvar som driver Volvos försäljning just nu. Och allra bäst går det i USA och Kina. När Volvo Cars samlat in alla försäljningssiffror för oktober månad visar det en ökning med 7,1 procent jämfört med samma period förra året. I USA och Kina är ökningen 21 respektive 19 procent.

Totalt sålde Volvo Cars 65 290 bilar i oktober och andelen laddbara bilar fortsätter att öka. Under årets första tio månader var andelen laddbara bilar 16 procent globalt och hela 27 procent i Europa.

TEST: Volvo XC60 B5 diesel AWD 

Hittills i år har Volvo Cars sålt 516 418 bilar vilket är en minskning med 9,2 procent jämfört med de tio första månaderna rekordåret 2019. Därmed har Volvo Cars små chanser att nå sitt långsiktiga mål på 800 000 sålda bilar under 2020. Tidigare har också Volvo förklarat att den målsättningen måste skjutas på framtiden på grund av coronapandemin.

På vissa marknader har ändå Volvo ökat totalt, trots corona. I Kina ökade försäljningen med 19,1 procent bara i oktober vilket hjälpte till att få siffran plus 5,2 procent för årets tio första månader jämfört med samma period förra året.

TEST: Volvo V60 T6 Twin Engine och XC60 T8 Twin Engine 

Ännu bättre siffror visade USA. Upp 21,4 procent i oktober kunde dock inte skapa en tillväxt hittills i år. I stället backar Volvo 2,3 procent hittills i år till 84 295 bilar. Men om november och december blir lika bra som oktober kan Volvo uppvisa en tillväxt även i USA.

Det är tuffare i det hårt coronadrabbade Europa. Här minskade försäljningen i oktober med 4,6 procent jämfört med oktober den coronafria hösten 2019. Hittills i år ligger Volvo hela 17,6 procent bakom siffrorna för 2019.

TEST: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Bland Volvos bilmodeller är det suven XC40 säljer allra bäst i oktober, följt av XC60 och XC90. Suvarna står för hela 73,3 procent av Volvos försäljning i oktober, att jämföra med 65,3 procent under samma månad förra året. 

Hittills i år tar XC60 förstaplatsen följt av jagande XC40 och XC90.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr