Foto: Volvo Cars

Volvos vd: ”Komponentbristen förändrar bilbranschen”

Volvos vd Håkan Samuelsson står veckor ifrån en börsintroduktion av Volvo Cars och mitt i en omfattande komponentbrist som en följd av bland annat coronapandemin. Och Samuelsson tror att bilbranschen kommer att förändras för alltid av krisen. ”Vi kommer att få se fler bilköp på order från kunderna och de kan få vänta lite längre på bilarna”, säger Samuelsson.

Det är i en intervju för den amerikanske bilbranschtidningen Automotive News som Volvos Cars vd sedan 2012, Håkan Samuelsson, uttalar sig om läget hos Volvo Cars och inom bilbranschen.

Volvo Cars har 15 månader bakom sig med ökad försäljning i Nordamerika, något som inget annat bilmärke kan visa upp.

Men uppgången har bromsats av den pågående komponentbristen, en kris som Samuelsson tror kommer att hålla i sig en bit in i 2022, för att inte säga hela nästa år.

LÄS OCKSÅ: Volvo Cars produktionsstopp förlängs

Förändringarna i billeveranser och kundernas beteende gäller främst Nordamerika där Samuelsson förutspår färre bilar hos handlarna och mer av det sätt vi köper bilar i Europa, alltså att bilägaren beställer sin bil och att tillverkaren bygger bil på order.

– Det är svårt för en handlare att gissa vilken utrustning eller färg som kommer att sälja, säger Samuelsson.

Volvo Cars tillverkare i dag bilar i Kina, USA, Belgien och Sverige. De nya fabrikerna i Kina och USA har tillkommit med Samuelsson som vd. I höst väntas Volvo Cars ägare Geely sjösätta en börsintroduktion av Volvo Cars, en notering som väntas bli den största på börsen i Stockholm sedan Telia-aktien för över 20 år sedan. Noteringen väntas ske mitt i en svår period för Volvo Cars vilket kan påverka värderingen. Geely vill trycka upp priset medan flera experter ser Telia som ett varnande exempel. Telias aktie sjönk snabbt i värdet efter noteringen.

LÄS MER: Komponentbristen fortsätter – biltillverkarna maktlösa 

– Det tredje kvartalet ser riktigt besvärligt ut, bristen på halvledare kommer att bromsa vår tillväxt, kommenterar Samuelsson i intervjun.

När biltillverkarna ser sina volymer minska behöver lönsamheten på varje såld bil öka. Samuelsson och flera andra chefer i bilindustrin ser att priset på bilarna kommer att gå upp men också att innehållet i varje affär ökar i värde, bilköpet innehåller mer.

Förutom nya produkter ser Samuelsson att en ökad kännedom av varumärket Volvo resulterat i mer försäljning. Våren 2020 stängde Volvo sin fabrik i USA under några veckor men efter öppnandet kunde Volvo ta marknadsandelar.

– Vi kom tillbaka snabbare än många andra. Nu hoppas vi att vi kan fortsätta försäljningsökningen och att vi ska ha material så att vi kan bygga alla bilar, säger Samuelsson.

LÄS OCKSÅ: Bristen på halvledarkomponenter kan bli mångårig 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!