Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo Cars vd vill förbjuda bensin- och dieselbilar

Volvos vd Håkan Samuelsson ser ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar som ett sätt att skynda på omställningen till elbilar. Samtidigt visar Volvo siffror på att efterfrågan på laddbara elbilar och hybrider rusar. Volvo ökade sin försäljning i november med 6,4 procent.

Volvos vd Håkan Samuelsson har svängt 180 grader. Från att för några år sedan vara högst tveksam till elbilar med batterier förespråkar han nu ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar för att snabba på omställningen till eldrivna bilar.

I en intervju för Financial Times säger Samuelsson att ett förbud skulle vara ett effektivt sätt att få bilköpare att välja eldrift. Förbudet skulle enligt Samuelsson vara effektivare för omställningen än olika former av bidrag.

Samtidigt visar Volvo Cars att efterfrågan på deras laddbara bilar ökar. Efter vårens starka nedgång på grund av coronaviruset har Volvos försäljning sakta men säkert närmat sig ett normalläge. Eller bättre.

XC60 Recharge T6, en av flera laddhybrider från Volvo. Nyligen har den svenska biltillverkaren börjat sälja en elbil – XC40 Recharge P8 AWD. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

PROVKÖRNING: Elbilen Volvo XC40 Recharge P8 AWD 

Tuffast i Europa

I november redovisar Volvo Cars en global försäljning på 66 579 sålda bilar. Bland dem är det främst suvar som säljer bäst, och laddbara bilar. Andelen laddbara bilar av den totala försäljningen är under årets första elva månader 16,4 procent. I Europa är andelen laddbara bilar under samma period hela 27,8 procent.

Under årets första elva månader har Volvo Cars sålt 582 997 bilar vilket är 7,6 procent lägre än för samma period 2019.

I Kina har Volvo återhämtat sig snabbast efter covid-19-avbrottet. Försäljningen i november var i Kina den högsta hittills och hela 24,3 procent bättre än november månad förra året. Volvo ligger också på plus för året jämfört med 2019, 7,2 procent.

Trots ett andra utbrott av covid-19 i USA har försäljningen återhämtat sig bra där också. I USA presterar Volvo hittills i år samma försäljning som under 2019.

Tuffast är det i Europa där försäljningen backade 10,8 procent i november och hela 17 procent hittills i år.

Bland modellerna är det XC60 som säljer allra bäst följt av XC40 och XC90. Suvarna står för totalt 73,4 procent av Volvos hela försäljning. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!